Facebook bereikt mijlpaal van 3 miljard gebruikers

Facebook groeit nog altijd dagelijks door. Dat heeft geleid tot het bereiken van een nieuwe mijlpaal voor Facebook. In de eerste week van februari 2023 bestond Facebook precies 19 jaar en dat was niet het enige dat gevierd mocht worden. In het laatste kwartaal van 2023 werd de grens van 3 miljard maandelijks actieve gebruikers van Facebook namelijk ook voor het eerst overschreden.

Moederbedrijf Meta, dat de kwartaalcijfers van toelichtingen voorziet, heeft dit bekend gemaakt. Is Facebook dus dood? Zeker niet, maar het gebruik verschilt heel erg per leeftijdscategorie. In onze Facebook training bespreken we dit allemaal.

Opnieuw groei na een eerdere krimp

Een jaar geleden stond Facebook er minder goed voor. Voor het eerst moest Facebook mededelen dat het aantal dagelijks actieve gebruikers was gekrompen. In het geval van een groot netwerk als Facebook heeft dat direct gevolgen, en dat was ook zichtbaar. De aandelenprijs daalde aanzienlijk direct na de bekendmaking van de krimp. Inmiddels is er dus weer een groei te zien in het aantal dagelijks actieve gebruikers en dat geeft Meta weer frisse moed om door te gaan op de weg die zij hebben gekozen. Meta liet zelfs weten dat de cijfers positiever zijn dan verwacht. Dit heeft vooral ook te maken met het feit dat de advertentie inkomsten redelijk stabiel zijn gebleven, ondanks de inflatie.

Niet de eerste die de mijlpaal van 3 miljard bereikt

Een aantal van 3 miljard actieve gebruikers is natuurlijk een behoorlijke prestatie. Toch is Facebook niet de eerste die deze mijlpaal bereikt. In het kwartaal ervoor wist WhatsApp een soortgelijke mijlpaal namelijk al te bereiken, waardoor deze net een stapje eerder was. Overigens werd in 2020 ook al bekend gemaakt dat WhatsApp de mijlpaal van 2 miljard gebruikers had bereikt. Het verschil is dat er toen werd gekeken naar het totaal aantal gebruikers en nu is gekeken naar het totaal aantal dagelijks actieve gebruikers. Daar zit het verschil dus in.

Toekomstplannen van Meta

Facebook valt nu natuurlijk onder de noemer Meta en ook Instagram en WhatsApp zijn daar te vinden. De netwerken behoren tot hetzelfde moederbedrijf. Met de nieuwe mijlpalen worden er ook nieuwe toekomstplannen gedeeld. Zo maakt topman Mark Zuckerberg duidelijk dat alle Meta diensten op korte termijn meer gebruik zullen gaan maken van AI, ook wel Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie.

Hierbij maakt hij duidelijk dat generatieve AI een extreem spannend gebied met een veelzijdigheid aan toepassingen is. Binnenkort kunnen we dus waarschijnlijk kennismaken met diverse generatie-functies op Facebook, Instagram en WhatsApp.

Het wordt een jaar van efficiëntie

Meta heeft laten weten dat 2023 het ‘jaar van efficiëntie’ wordt. Het is dan ook belangrijk dat het bedrijf vol inzet op het optimaliseren van de cijfers. Nog niet zo lang geleden werd bekend gemaakt dat er een massaontslag van 11.000 personen bij Meta zou worden doorgevoerd en dat er aandelen werden teruggekocht voor een bedrag van 40 miljard dollar. De omzet van Meta lag in 2022 precies 1 procent lager dan het jaar ervoor. We hebben het dan over een omzet van 116,6 miljard dollar. De winst lag in 2022 maar liefst 41 procent lager dan in 2021. Dit had vooral te maken met stijgende kosten, aldus Meta. De winst van Meta bedroeg in 2022 nog 23,2 miljard dollar.

Facebook blijft interessant voor bedrijven

Zeker met het groeiende aantal dagelijks actieve gebruikers blijft Facebook heel interessant voor bedrijven die actief willen adverteren en gericht een publiek willen aanspreken. Het aantal bedrijven op Facebook neemt ook toe, waardoor het wel belangrijk is om elke campagne optimaal effectief aan te pakken. Weet jij niet goed waar je moet beginnen om écht op te vallen op Facebook? Volg dan eens een Facebook training bij ons.