Betere LinkedIn updates schrijven: 10 tips!

Als professional wil je actief blijven op LinkedIn. Het is dé plek voor netwerken, zelfpromotie, het opbouwen van bekendheid en vertrouwen en het aangaan en versterken van waardevolle relaties. Om je doelen op LinkedIn te bereiken is het belangrijk om regelmatig LinkedIn updates te plaatsen. Hierin zit voor velen een uitdaging, want hoe schrijf je nu goede, sterke LinkedIn updates?

Zo schrijf je betere LinkedIn updates

Het schrijven van effectieve LinkedIn updates is van essentieel belang om je doelen op het professionele platform te bereiken. Het gaat niet alleen om het schrijven van de juiste inhoud, maar ook om de frequentie van posten en de mate waarin je daadwerkelijk actief bent op het platform. Wij geven je graag 10 tips voor het schrijven van betere LinkedIn updates én het versterken van je online aanwezigheid op het platform.

1. Wees doelgericht

Bepaal het doel van je LinkedIn update voordat je begint te schrijven. Wil je kennis delen, aandacht vestigen op een prestatie of een vraag stellen aan je netwerk? Houd je doel in gedachten tijdens het schrijven en zorg ervoor dat je boodschap duidelijk is.

2. Houd het beknopt

LinkedIn updates zijn geen romans. Op het platform zijn professionals actief die een druk leven hebben. Zij nemen of hebben vaak niet de tijd om lange updates te lezen. Beperk jezelf tot een paar zinnen. Maak je boodschap kort en krachtig, zodat binnen een paar seconden duidelijk is wat je duidelijk wilt maken.

3. Wees authentiek

Laat je persoonlijkheid doorschemeren in je updates. Maak de dingen niet mooier dan ze zijn, maar blijf dicht bij jezelf en je boodschap. Wees eerlijk en oprecht. Dit zal je geloofwaardigheid vergroten en anderen aanspreken.

4. Gebruik relevante hashtags

Hashtags helpen je updates zichtbaarder te maken voor mensen die geïnteresseerd zijn in specifieke onderwerpen. Gebruik ze spaarzaam en kies relevante trefwoorden. Plaats geen hashtags bij updates die niet relevant zijn voor het onderwerp.

5. Voeg media toe

Afbeeldingen, video’s of links naar artikelen kunnen je updates aantrekkelijker maken. Mensen zijn visueel ingesteld, dus visuele inhoud kan de betrokkenheid vergroten. Maak gebruik van hoogwaardig, scherp materiaal. Wazige foto’s of video’s met een slecht geluid kunnen juist storend werken.

6. Schrijf een pakkende kop

De eerste paar woorden van je update zijn cruciaal. Zorg ervoor dat ze de aandacht trekken en nieuwsgierigheid opwekken, zodat mensen verder willen lezen. Anderzijds is het uiteraard wel belangrijk dat de kop relevant is aan de post, dus besteed extra aandacht aan het bedenken van de juiste opening.

7. Wees inclusief

Probeer taal te vermijden die mensen kan uitsluiten. Zeker in deze tijd is dit heel belangrijk, vooral omdat hier steeds meer op gelet wordt. Je wilt dat je updates voor een breed publiek relevant zijn, en om dit te bereiken is het belangrijk dat je voldoende aandacht besteedt aan inclusiviteit.

8. Vraag om interactie

Als je wilt dat mensen reageren op je update, vraag dan om hun mening, advies of ervaringen in de opmerkingen. Interactie kan je bereik vergroten. Op LinkedIn zijn mensen vaak bereid om het gesprek aan te gaan of een reactie te geven, maar het moet wel duidelijk zijn dat je hier behoefte aan hebt. Het kan goed zijn om je LinkedIn update af te sluiten met een vraag voor meer interactie.

9. Onderhoud je netwerkrelaties

Tag of benoem mensen of bedrijven waarmee je samenwerkt of die relevant zijn voor je update. Dit vergroot de kans dat je update door meer mensen wordt gezien. Daarnaast helpt dit ook direct om de onderlinge relatie te versterken.

10. Wees consistent

Regelmatig posten is de sleutel tot het opbouwen van een sterke aanwezigheid op LinkedIn. Zorg ervoor dat je een consistent schema aanhoudt, maar overdrijf het niet. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

Haal meer uit je LinkedIn activiteiten

LinkedIn is meer dan enkel sterke updates plaatsen. Op dit professionele netwerk telt alles mee, van het delen van mijlpalen tot het regelmatig updaten van je zakelijke profiel. Wanneer je écht indruk wilt maken op dit netwerk, dan heb je een sterke strategie en een goed plan nodig. Wil jij het maximale halen uit je LinkedIn activiteiten? Volg dan eens een LinkedIn training bij ons!