TikTok gaat samenwerking aan met grote partner

TikTok heeft bekend gemaakt dat er een nieuw partnerschap is ontstaan. Het gaat om een partnerschap met UFC, Ultimate Fighting Championship. Sportzender UFC zal direct starten met het publiceren van exclusieve inhoud op TikTok. Er staan meerdere grotere events gepland in de agenda van UFC, waardoor het erop lijkt dat TikTok het partnerschap op een heel goed moment in de wacht heeft gesleept. De nieuwe samenwerking tussen UFC en TikTok begon met content die is gemaakt rond UFC Fight Night: Blaydes vs Lewis, welke plaatsvond op zaterdag 20 februari 2021.

Aankondiging van TikTok over nieuwe partnerschap

TikTok heeft zelf een statement naar buiten gebracht over de nieuwe samenwerking met de sportzender. Zo liet TikTok weten: ‘Vandaag zijn we verheugd een meerjarige samenwerking aan te kondigen met UFC, ’s werelds belangrijkste mixed martial arts organisatie, om exclusieve livestream-inhoud te leveren voor UFC-fans op TikTok over de hele wereld. De wekelijkse livestreams bieden toegang tot beelden van na het gevecht, beelden van achter de schermen, betrokkenheid bij UFC-atleten en andere exclusieve content uitvoeringen voor TikTok’.

UFC is al erg groot op TikTok

Er zijn al meerdere sportcompetities te vinden op TikTok. Het is uiteraard de bedoeling dat de nieuwe samenwerking tussen TikTok en UFC zorgt voor meer leden op TikTok zelf. Het UFC account op dit sociale netwerk is al erg groot, met bijna 6,5 miljoen volgers wereldwijd. Hiermee staat deze partij op de derde plek van grootste sportcompetities die actief zijn op TikTok.

Conor McGregor, misschien wel een van de meest bekende persona’s uit de UFC branche

Experts twijfelen of het een goede beslissing is

TikTok is enthousiast. Natuurlijk is UFC dat ook. De sportcompetitie zal meer aandacht krijgen en TikTok krijgt meer kansen om verder te groeien. Het lijkt dan ook een goede beslissing te zijn, maar niet alle partijen zien dit zo. Meerdere experts vragen zich af of de beslissing wel juist is. Zij verwachten dat de samenwerking zal zorgen voor een verhoging van de hoeveelheid gewelddadige content op het netwerk. Dit zou ook een bijzonder slechte timing zijn, nu TikTok binnen Europa centraal staat in diverse onderzoeken. Italië besloot eerder al om de app tijdelijk onbereikbaar te maken voor de Italiaanse leden. Dit had te maken met het feit dat een jong meisje zou zijn overleden na het deelnemen aan een TikTok challenge.

Onderzoek van TikTok door de Europese Commissie

De Europese Commissie onderzoekt de verdere beweringen dat TikTok jonge gebruikers blootstelt aan ongepaste inhoud – en binnen deze omgeving lijkt het toevoegen van nog meer beelden van mensen die elkaar in elkaar slaan, op zijn minst niet de ideale timing. Toch houdt het actuele onderzoek van de Europese Commissie het partnerschap niet tegen. UFC is een legitieme sport met miljoenen fans wereldwijd. Het partnerschap zal meer unieke, populaire inhoud aan TikTok toevoegen. De vraag is nu vooral of TikTok wel maatregelen gaat nemen om deze gewelddadige content af te schermen voor de jongste gebruikers van de app. Hierover heeft het sociale netwerk nog geen duidelijkheid gegeven.

TikTok blijft interessant voor bedrijven

We hebben het al vaker gezegd. TikTok is én blijft een interessant medium voor bedrijven. Je kunt er niet adverteren, maar je kunt er wel een heel breed publiek bereiken door middel van korte video’s. TikTok is het sociale netwerk dat het hardst gegroeid is in het afgelopen jaar. Bedrijven doen er goed aan om de mogelijkheden voor hun bedrijf eens te ontdekken. Blijf je liever focussen op andere sociale kanalen? Dan ben je bij ons natuurlijk welkom voor een social media training naar wens.