Een succesvol e-book maken in 9 stappen

Een e-book maken hoeft niet lastig te zijn, maar je hebt wel een goed plan nodig. Om een succesvol e-book te schrijven én te publiceren is het nodig om vooraf een goede werkwijze te plannen en je ook aan die planning te houden. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je uiteindelijk de prestaties bereikt die je wilt bereiken.

Maak gebruik van dit stappenplan voor e-books

Steeds meer mensen willen e-books schrijven. Zeker bedrijven gaan er vaker mee aan de slag. Wil jij ook een e-book schrijven en publiceren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met onderstaand stappenplan, bestaande uit 9 stappen, maak jij een succesvol e-book.

Stap 1: Inhoud zoeken

Het belangrijkst om mee te beginnen is natuurlijk het vinden van de juiste inhoud. Het is verstandig om je e-book te schrijven over één onderwerp. Wil je meerdere onderwerpen bespreken? Dan is het goed om meerdere e-books te schrijven. Door je in één e-book te focussen op één onderwerp kun je verwarring voorkomen. Daarnaast is het zo dat niet alle lezers willen lezen over meerdere onderwerpen. Focus dus op één onderwerp per e-book en verzamel alle informatie over dat ene onderwerp.

Stap 2: Een pakkende titel maken

Een sterke titel van je e-book is het halve werk. Mensen kiezen een boek vaak uit op de titel, dus zorg ervoor dat je titel krachtig is. Daarnaast is het belangrijk om in de titel goed duidelijk te maken waar je e-book over gaat. Met het oog daarop is het niet aan te raden om in de titel gebruik te maken van beeldspraak of metaforen. Zorg ervoor dat de titel aanspreekt en direct goed duidelijk maakt waar de inhoud van je e-book over gaat.

Stap 3: Maak je e-book-overzicht

Stel een goede inhoudsopgave op. Neem al je verzamelde informatie door, voeg informatie samen en deel de informatie op in praktische, logische delen. Vervolgens kun je een handige volgorde opstellen waarin je de onderwerpen wilt gaan bespreken. Als je een duidelijke inhoudsopgave hebt, dan is het ook makkelijker om je e-book aan de hand hiervan te gaan schrijven.

Stap 4: Maak een schrijfschema

Door een schrijfschema op te stellen kun je je makkelijker houden aan je eigen tijdlijn. Stel dat je je e-book af wilt hebben binnen een maand en je hebt 15 hoofdstukken bedacht, dan stel je een schrijfschema op waarbij je steeds twee dagen de tijd neemt voor het schrijven van één hoofdstuk. Maak een agenda of planning die je aan kunt houden voor het schrijven. Bij elk deel schrijfwerk maak je notities over wat je precies wilt overbrengen.

Stap 5: Je e-book schrijven en bewerken

Tijd om je e-book te gaan schrijven. Natuurlijk zit de meeste informatie in je hoofd, waardoor je lekker door kunt schrijven. Heb je alles geschreven, dan kun je gaan bewerken. Lees alles eens hardop voor. Dat is dé manier om ‘ruis’ te vinden, ofwel informatie die eigenlijk helemaal niet zo relevant is. Daarnaast zie je ook direct de eventuele foutjes die je hebt gemaakt. Bewerk, schrap, voeg toe, verbeter en herschrijf tot alle content echt helemaal naar je zin is.

Stap 6: De omslag ontwerpen

De omslag is natuurlijk heel belangrijk. We zeggen altijd spreekwoordelijk dat je een boek niet mag beoordelen op de cover, maar in de praktijk speelt de uitstraling van je e-book zeker wel een rol in het succes van het e-book. Zorg dus voor een mooi ontworpen omslag en voorkom daarbij het gebruik van een omslag die al door veel anderen gebruikt is, vooral als je een stockfoto wilt gebruiken. Maak het uniek, origineel en vooral opvallend.

Stap 7: Prijzen en een verleidelijke beschrijving

Als je e-book in de basis echt helemaal af is, dan moet je er natuurlijk een prijskaartje aan hangen. Is het een relatief klein e-book en volgen er nog meer? Dan kun je overwegen om je eerste e-book gratis aan te bieden of tegen een lage prijs. Gaat het om een zeer uitgebreid e-book? Dan mag de prijs best wat hoger liggen. Toch gelden voor eerste e-books eigenlijk altijd dat je een zo laag mogelijke prijs moet aanhouden. Mensen moeten immers nog kennismaken met de kwaliteit van je werk. Vervolgens wil je een duidelijk beeld geven van de inhoud van je e-book. Maak een goede beschrijving die uitlegt, aanspreekt en verleidt. Deze tekst kun je straks gebruiken op de landingspagina van je e-book.

Stap 8: Publiceren van je e-book

Je bent klaar om je e-book te gaan publiceren. Belangrijk is het om de juiste partij te vinden. Een goede optie is bijvoorbeeld Skillba, waar je een eigen online academy op kunt zetten. Publiceer je hier jouw e-book, dan wordt alles voor je geregeld in de shop. Dat betekent dat mensen je e-book kunnen afrekenen via een betrouwbare betaalmethode en dat je e-book automatisch aan de kopers wordt verzonden. Je hebt zo nergens meer omkijken naar, behalve naar de promotie van je e-book, wat de laatste stap is van dit stappenplan.

Stap 9: Marketing en promotie van je e-book

Je wilt natuurlijk dat jouw e-book zo goed mogelijk verkocht wordt. Dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen weten van je e-book. Tijd voor wat marketing en promotie. Hiervoor kun je natuurlijk uitstekend gebruik maken van social media. Deel veel, vraag anderen voor je te delen en vergeet natuurlijk niet om de link naar je e-book bij te voegen! Succes!