Leeftijdscategorie voor je e-book bepalen: zo doe je dat!

Een e-book schrijven is een fantastisch idee om aan meer klanten te komen! Steeds meer mensen verruilen de reguliere, papieren boeken voor de digitale exemplaren. Als ondernemer kun je veel voordeel halen uit het publiceren van e-books. Je kunt er extra inkomen uithalen, maar zeker ook meer naamsbekendheid. Belangrijk is wel dat je je op de juiste lezer richt in je e-book.

En daarbij heb je natuurlijk een goed platform nodig. Overweeg eens gebruik te maken van het Nederlandstalige Skillba. Daarmee is jouw academy snel online!

Communiceer in de juiste taal

De belangrijkste tip voor het schrijven van een e-book is wel: communiceer in je eigen taal. Wat bedoelen we hier nu mee? Het spreekt voor zich dat je iemand van 70 op een andere manier aanspreekt dan iemand van 20. Mensen van 70 wíllen ook anders aangesproken worden dan mensen van 20. Jij weet precies wie er tot jouw doelgroep behoren en in welke leeftijdscategorie zij vallen. Het is goed om je taal aan te passen op wie je aan wilt spreken. Maar wie lezen nu vooral e-books? Dit blijkt toch de jongere generatie te zijn. Wij geven je hier graag meer informatie over.

De meeste e-book lezers zijn jong

Heb jij een jonge doelgroep? Dan is het schrijven en aanbieden van e-books zeker een interessante optie. Het blijkt namelijk dat van alle personen tussen de 18 en 29 jaar oud maar liefst 34 procent wel eens een e-book leest. Dit is een relatief grote groep. Het is goed om je in deze groep te focussen op de ‘straattaal’. Schrijf zoals je spreekt. Dat slaat het best aan.

Een grote groep van 30 tot en met 49 jaar

Kijken we naar de opvolgende leeftijdscategorie, dus die van 30 tot en met 49 jaar, dan zien we hier ook nog 31 procent. Ook in deze categorie gaat het dus om een aardige groep die je kunt bereiken. Het is goed om te weten dat deze doelgroep vooral houdt van een jonge en vlotte schrijfstijl. Aanspreken met ‘jij’ is helemaal prima, maar vermijd wel ‘populaire straattaal’. Dit wordt minder gewaardeerd in deze leeftijdscategorie.

Een kleinere groep 50-plussers

De groep in de leeftijd van 50 tot en met 64 jaar is een stuk kleiner. Van deze groep geeft 1 op de 5 personen aan wel eens een e-book te lezen. Het blijft dus nog steeds een uitstekende keuze om e-books te schrijven als deze personen tot jouw doelgroep behoren. Wel is het in dit geval belangrijk om goed te kijken naar jouw specifieke doelgroep en de aanspreekvorm die bij hen past. Verkopers van sportartikelen aan deze doelgroep zullen eerder tutoyeren dan verkopers van medische hulpmiddelen, om een voorbeeld te noemen. Ontdek op welke manier jouw doelgroep het liefst wordt aangesproken.

Onderscheid jezelf met e-books voor senioren

De wereld van e-books is vooral een wereld van de jongere mensen. Dit betekent dat de senioren vaak worden vergeten en dat is jammer. Van de groep 65-plussers geeft toch nog 15 procent aan af en toe een e-book te lezen. Hier valt dus zeker nog wel wat te winnen. Je kunt je juist onderscheiden door e-books voor deze doelgroep te publiceren. Dit is ook de groep die het liefst een zakelijkere, formelere schrijfstijl ziet.

Waar ga je je e-book uitbrengen?

Je kunt tegenwoordig op heel veel manieren en op veel verschillende online plekken een e-book publiceren. Weet jij nog niet hoe je het precies aan wilt pakken? Wij kunnen je zeker aanraden om eens kennis te maken met het platform van Skillba. Hier heb je alle mogelijkheden die je nodig hebt voor het publiceren van e-books, tegen een interessante prijs.