Storytelling: het valt of staat met de inleiding

Storytelling is één van de marketingstrategieën die momenteel sterk aan terrein winnen. Storytelling kan dan ook op veel verschillende manieren tegenwoordig. Je kunt je ermee bezig houden door het posten op social media in de vorm van tekst, maar ook video wordt steeds populairder. Daarnaast kun je storytelling ook goed toepassen als spreker, tijdens het verzorgen van een presentatie. Toch valt het niet altijd goed bij het publiek.

Het publiek is met andere zaken bezig

Zeker wanneer je face to face contact met je publiek hebt is het bijzonder vervelend wanneer je ziet dat je publiek met een smartphone zit te spelen, met oordopjes in een video zit te kijken of lekker aan het appen is met iemand van het thuisfront. Niet alleen vervelend, maar ook frustrerend als je veel tijd hebt gestoken in het organiseren en vormgeven van je presentatie. De kans is groot dat het al bij de inleiding mis is gegaan, maar wat doe je dan verkeerd?

4 Tips om direct de aandacht te pakken!

Of je nu aan storytelling doet op het podium of via social media, de inleiding zorgt ervoor dat je het publiek ‘pakt’, of niet natuurlijk. Wij geven je graag 4 tips die je helpen ervoor te zorgen dat jij de aandacht van je publiek / doelgroep direct weet vast te pakken.

  1. Bedenk vooraf wat de doelgroep van jou wil. Wil de doelgroep een oplossing voor een probleem horen of een helder antwoord op een belangrijke vraag? Stel vast wat de doelgroep van jou wil en begin direct met dit onderwerp.
  2. Raadsels doen het uitstekend! Leg een onopgeloste zaak voor in je inleiding en geef de doelgroep direct een reden om te blijven luisteren om uiteindelijk de oplossing te ontrafelen.
  3. Wat zal het verhaal het publiek leren? Je hebt een doel te bereiken met storytelling. Dit is jouw doel, maar uiteindelijk moet het ook het doel van je publiek zijn om iets te leren van het geheel. Wanneer zij niets nieuws horen, dan haal je geen resultaat uit storytelling. Vertel je publiek in de inleiding wat zij nu nog niet weten en wat zij wel zullen weten als de presentatie is afgelopen.
  4. Jij staat op de tweede plaats. Je moet je publiek altijd centraal zetten, zeker in de inleiding. Spreek niet met ‘ik, ik, ik’, maar spreek de doelgroep aan. Woorden zoals ‘jij’, ‘je’ en ‘jullie’ zorgen ervoor dat het publiek direct het idee krijgt dat je daar echt voor hen staat en niet voor jezelf.

Hulp nodig bij storytelling?

Wil jij storytelling effectief toepassen op social media? Dan kun je bij ons terecht voor een goede social media training. Heb jij juist behoefte aan een spreker over social media? Ook dan staan we voor je klaar!