Startende marketeers vs. ervaren marketeers

De aandacht voor social media vanuit bedrijven blijft groeien. Het is dan ook zo dat je veel voordeel kunt halen uit social media, ongeacht de sector waarin jouw bedrijf actief is. De sociale kanalen groeien en ze worden populairder, wat betekent dat steeds meer bedrijven merken dat een goede social media strategie onmisbaar is. Tegenwoordig is het voor elk bedrijf dus een ‘must’ om actief te zijn op social media. Dit betekent ook dat er steeds meer social media marketeers bij komen. De startende marketeers leggen andere focus op social media dan de ervaren marketeers.

Waar focussen de social media marketeers op?

De jonge, startende social media marketeers focussen in een andere verhouding op sociale kanalen dan de ervaren marketeers. We hebben het over startende social media marketeers wanneer zij korter dan een jaar actief zijn in hun functie. Hoe liggen deze verhoudingen nu precies? Wij nemen de belangrijkste punten met je door.

Grote aandacht voor Facebook

Zowel bij de startende als de ervaren social media marketeer ligt de grootste aandacht op Facebook. Van de startende marketeers focust 82 procent zich op Facebook. Dit percentage ligt bij de ervaren marketeers nog iets hoger, namelijk op maar liefst 92 procent. Facebook wordt vooral gezien als het meest effectief op het gebied van advertenties.

Groter verschil in aandacht op Instagram

Instagram wordt aanzienlijk meer aangesproken door de ervaren marketeers dan door de startende social media marketeers. Van alle ervaren marketeers geeft 82 procent aan veel te focussen op Instagram. Onder de startende marketeers is dit percentage 67 procent. Wel is het zo dat het aantal startende marketeers dat op Instagram focust de laatste tijd sterk aan het toenemen is.

LinkedIn staat op de derde plaats

Van de sociale kanalen waar alle social media marketeers op focussen staat LinkedIn op een derde plek. Maar liefst 69 procent van de ervaren professionals neemt LinkedIn mee in de social media strategie. Bij de jongere starters ligt dit percentage een stuk lager. Minder dan de helft, namelijk 46 procent, van de startende social media marketeers besteedt aandacht aan LinkedIn.

Ervaren marketeers focussen meer op YouTube

Ook als het om YouTube gaat zijn het de ervaren social media marketeers die daar sneller mee aan de slag gaan. Volgens de ervaren marketeers is het vooral een deel onzekerheid over het eigen kunnen dat ervoor zorgt dat het percentage bij de startende marketeers een stuk lager ligt. Maar liefst 61 procent van de ervaren marketeers focust op YouTube, tegenover 37 procent van de startende marketeers.

Twitter niet geliefd onder startende marketeers

Jaren geleden was Twitter echt nog booming, maar dit kan nu niet meer gezegd worden. Dit weten de startende social media marketeers ook. Slechts een kwart van hen neemt Twitter nog mee in de social media strategie. Ervaren marketeers hebben manieren ontwikkeld om wel nog veel voordeel uit Twitter te halen. Meer dan de helft, namelijk 56 procent, van hen maakt nog gebruik van Twitter in de social media strategie.

TikTok is bij alle marketeers in opkomst

Het zijn nog geen grote groepen social media marketeers die volop aandacht aan TikTok besteden. Wel is het zo dat de aandacht voor TikTok sterk toeneemt. Dit geldt zowel voor de startende marketeers als voor de ervaren professionals. Op dit moment maakt 14 procent van de startende marketeers en 20 procent van de ervaren marketeers al gebruik van TikTok.

Starters focussen iets meer op Snapchat

Van alle sociale kanalen is Snapchat het enige kanaal dat vaker door starters wordt aangesproken als door ervaren marketeers. De percentages zijn echter binnen beide groepen niet erg hoog. Het gaat om 7 procent van de starters en 5 procent van de ervaren marketeers. Het feit dat Snapchat vaak niet wordt meegenomen in de social media strategie heeft vooral te maken met de gemiddeld jonge leeftijd van Snapchat gebruikers. Voor veel social media marketeers zijn de Snapchat gebruikers te jong om tot de doelgroep te behoren.

Welke sociale kanalen neem jij op in je strategie?

Voor bedrijven is het belangrijk om te ontdekken via welke sociale kanalen hun doelgroep het meest effectief aangesproken kan worden. Hierop moet de social media strategie namelijk gebaseerd worden. Je kunt bij ons een social media training volgen om het maximale uit social media te halen voor jouw bedrijf. Bekijk al onze mogelijkheden eenvoudig online.