Social media gebruik in Nederland: interessante statistieken!

We weten allemaal dat iedereen wereldwijd gebruik maakt van social media. Het zijn zeker niet alleen jongeren die actief zijn op de sociale kanalen. Sterker nog, we zien de gemiddelde leeftijd van mensen die social media gebruiken steeds verder oplopen. Hoe is het precies gesteld met het social media gebruik in Nederland? Wij vertellen je hier graag meer over.

Hoeveel mensen maken gebruik van social media?

We gaan er voor het gemak van uit dat Nederland 17 miljoen mensen telt. Dan kunnen we stellen dat slechts een half miljoen mensen thuis nog geen internet hebben. Het gaat dan voornamelijk om senioren. In totaal zijn meer dan 15,6 miljoen Nederlanders actief op minimaal één van de sociale kanalen.

YouTube wordt door iedereen gebruikt

Opvallend is dat iedereen die actief is op social media wel eens actief is geweest op YouTube. Dit videokanaal wordt dus door ruim 15,6 miljoen Nederlanders wel eens gebruikt. We hebben het dan niet over dagelijks gebruik, maar over af en toe. Een deel van deze groep bekijkt wel dagelijks video’s op YouTube, maar het grootste deel doet dit alleen wanneer daar een bepaald doel voor is. Hierbij kun je denken aan het zoeken naar video’s over het gebruik van producten of bijvoorbeeld over mogelijke aankopen. Videoreviews zijn tegenwoordig heel populair en worden voornamelijk op YouTube bekeken.

Facebook en Instagram meeste dagelijkse gebruikers

Kijken we echt naar het dagelijks gebruik van social media, dan moeten we meer de kant van Facebook en Instagram kijken. Van alle Nederlanders die social media gebruiken maakt ongeveer de helft gebruik van minimaal één van deze twee grote netwerken. Een aanzienlijk deel van de groep doet dit dagelijks. Dit aantal is zo groot, omdat Facebook en Instagram allebei worden gebruikt door vrijwel alle leeftijdsgroepen. Het zijn geen sociale netwerken die voornamelijk jongeren aantrekken, zoals bij andere sociale netwerken wel het geval is. Hierdoor weten deze twee sociale kanalen veel dagelijks actieve gebruikers in de wacht te slepen.

Sociale netwerken voor het jongere publiek

Er zijn natuurlijk bepaalde sociale netwerken die voornamelijk een jonger publiek aantrekken. Je kunt hierbij denken aan TikTok en Snapchat. In het afgelopen jaar is TikTok enorm gegroeid. Aan het begin van 2022 had dit sociale netwerk nog een kleine vijf miljoen Nederlandse gebruikers, terwijl Snapchat er op datzelfde moment ruim zes miljoen had. In een jaar tijd heeft TikTok Snapchat weten te verslaan, waardoor TikTok nu ruimschoots het grootste netwerk is dat voornamelijk jongeren aantrekt.

Op welk sociale netwerk ga jij focussen?

Als jij social media wilt gaan inzetten om je doelgroep te bereiken, dan is het natuurlijk vooral belangrijk om te kijken waar jouw specifieke doelgroep zich bevindt. Heb je een erg jonge doelgroep, dan zal je liever voor TikTok kiezen. Heb je een wat oudere, volwassen doelgroep? Dan kan Facebook de juiste keuze zijn. Het is altijd goed om je op een paar sociale kanalen te focussen, maar probeer ze niet allemaal aan te spreken. Dit is in deze tijd niet bij te houden en levert je ook niet de beste resultaten op. Wil jij wel zeker zijn dat je de beste resultaten uit je social media-activiteiten haalt? Volg dan eens een social media training bij ons.