Houd jij rekening met digitale hamsteraars?

Hamsteraars.. een woord dat we in 2020 erg veel voorbij hebben horen komen. Corona heeft gekke dingen met ons gedaan. Mensen gingen van alles hamsteren, van reinigingsalcohol tot toiletpapier. Het was ook het jaar waarin we een nieuwe groep mensen online zagen ontstaan, namelijk de digitale hamsteraars. Hiermee bedoelen we niet de mensen die online alle webwinkels leeg kopen. Nee, we hebben het over mensen die op internet cursussen en trainingen ‘hamsteren’. Hou jij hier rekening mee als je een online cursus maakt?

Wat zijn digitale hamsteraars precies?

Digitale hamsteraars zijn mensen die online cursussen, trainingen, programma’s en workshops inslaan. Zij kopen een online cursus, maar zij doen dit niet op de eerste plaats omdat zij geïnteresseerd zijn in de inhoud van de cursus. In de basis zijn zij niet direct geïnteresseerd in de vaardigheden die zij kunnen leren of de kennis die zij kunnen vergaren door het volgen van de online cursus. Nee, zij kopen de online cursus omdat zij bang zijn om een fantastische deal van de aanbieder te missen. Het zijn ook deze mensen die de online cursussen eigenlijk nooit afronden.

Minder dan 10 procent rondt de online cursus af

Als we eens kijken naar enkel de cijfers van 2020, dan liegen de statistieken er niet om. Het is duidelijk te zien dat er een groep digitale hamsteraars op is gestaan. Slechts 8,5 procent van alle aanmelders voor een online cursus rondde de cursus uiteindelijk ook af. Maar liefst 1,9 procent heeft de cursus aangeschaft, maar heeft er nooit naar omgekeken. Het percentage personen die een online cursus afrondt lag voor 2020 veel hoger, in de tijd dat we nog bewuste beslissingen namen. De grote vraag voor makers van online cursussen is wel of zij moeten inspelen op de digitale hamsteraars of niet.

Wie spelen in op de digitale hamsteraars?

Online cursusmakers kunnen eigenlijk in twee groepen worden verdeeld. De ene groep focust op de digitale hamsteraars en de tweede groep focust op de mensen die echt iets willen leren en die dus uiteindelijk ook de cursus afronden. Kijken we naar de eerste groep, dan zien we dat dit in de basis helemaal geen docenten zijn. Deze groep ondernemers wil de afnemers van de online cursus niet per se iets leren. Zij zijn op de eerste plaats verkopers en geen onderwijzers. Ze zijn niet bezig met lesgeven, ze zijn bezig met digitale verkoop. Dit is de groep die focust op de digitale hamsteraars. Er wordt weinig aandacht besteed aan het maken van de online cursus, maar heel veel aandacht aan het promoten van de cursus. ‘Deze online cursus mag je écht niet missen!’ Daar komen digitale hamsteraars op af.

Wie spelen niet in op de digitale hamsteraars?

De tweede groep bestaat uit cursusmakers die op de eerste plaats docent zijn. Zij besteden extra veel tijd aan het creëren van een goede, leerzame en effectieve online cursus. Er gaat veel minder aandacht uit naar het promoten van de cursus. Goede cursussen verkopen zichzelf, nietwaar? Door de aanwezigheid van digitale hamsteraars is het voor deze groep cursusmakers wel éxtra belangrijk geworden om zich te richten op de kleinere, meer gefocuste niches. Een goede en waardevolle online cursus is er eentje die wordt afgerond. Daar zou dan ook de focus van bedrijven moeten liggen. Cursussen voor digitale hamsteraars zijn van slechte kwaliteit. Komen deze terecht bij de mensen die de cursus wél echt willen doen? Dan komt dit je bedrijf zeker niet ten goede!

Ga altijd voor kwaliteit in je online cursus

Met een beetje goede wil kun je meerdere online cursussen op een dag maken voor digitale hamsteraars. Dit aantal bereik je bij lange na niet wanneer je kwalitatief hoogwaardige online cursussen wilt maken. Wij adviseren je om vooral de tijd te nemen om een écht goed eindproduct neer te zetten. Daar scoor je punten mee als bedrijf. Digitale hamsteraars weten volgende week al niet meer van wie zij een cursus hebben gekocht. Gefocuste cursisten weten dit volgend jaar nog. Daar moet je focus liggen. Natuurlijk adviseren wij je ook om je online cursus op een ervaren, betrouwbaar platform te plaatsen. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de website van Skillba.