Veel bots actief op social media!

Op social media krijg je natuurlijk niet alleen posts te zien van de personen in je vrienden- of netwerklijst. Je krijgt bijvoorbeeld ook nieuws te zien, populaire updates van onbekenden en voorgestelde berichten. Weet jij of deze posts wel door echte mensen worden geplaatst?

Bots op social media

Onderzoek heeft uitgewezen dat er op elke 100 accounts 7 accounts zijn waar geen persoon aan is gekoppeld. Deze 7 accounts zijn niet aangemaakt door een mens, horen niet bij een mens en posten niet als mens. Deze accounts zijn van social media bots. Dit verklaart ook waarom er op bepaalde posts nooit wordt gereageerd op de ontvangen reacties. Er is namelijk niemand die deze reacties leest en er is niemand die erop reageert. Wel zijn er ook bots die zijn ingesteld om ook daadwerkelijk te kunnen reageren.

Wat zijn social media bots?

Een social media bot is een automatisch systeem. Het computerprogramma werkt volledig automatisch en plaatst dus volledig zelf posts, bijvoorbeeld op Twitter en op Facebook. Er zijn eindeloos veel verschillende bots actief, zoals bijvoorbeeld de bots die enkel posten en de bots die ook kunnen reageren. Daarnaast zijn er bots die constant speuren naar interessante en populaire (nieuws)updates, zodat zij deze automatisch kunnen delen. Als de bots reageren, dan doen zij dit alleen wanneer zij getriggerd worden. Zo kan een bot zijn ingesteld om een reactie te geven wanneer er een bepaalde soort hashtag of een bepaald woord wordt gebruikt.

Slecht voor social media?

Social media bots die op bepaalde momenten reageren komen over als echte mensen. Hierdoor is het niet altijd makkelijk om te bepalen of je nu met een mens of met een robot te maken hebt. Dit is eerder vervelend dan schadelijk. Social media ondernemingen zouden de bots niet kwijt willen, vooral omdat het waarschijnlijk veel zou gaan kosten. Geloof het of niet, maar de posts van social media bots worden bijzonder veel bekeken. In de meeste gevallen worden bots ingezet door bedrijven en deze bedrijven willen al die views natuurlijk niet kwijt.

Slechts een klein deel is gevaarlijk

Er zijn wel social media bots die niet erg ‘vriendelijk’ zijn. Deze kunnen anderen op social media aanvallen of bijvoorbeeld misleiden. Zeker voor mensen die niet heel veel actief zijn op social media is het moeilijk om de bots te onderscheiden van de echte mensen en juist voor hen kan dit wel gevaarlijk zijn. Toch gaat het om slechts een klein deel. Het grootste deel van de social media bots wordt namelijk ingezet om gewoon leuke updates te plaatsen of om klanten te voorzien van een zekere mate van service. Een volledig geautomatiseerde customer care, of webcare, is dan ook mogelijk met een bot op social media.

Trollen zijn gevaarlijker

Op social media hebben we ook te maken met zogenaamde ‘trollen’. Dit zijn wel echte mensen en deze mensen proberen anderen het leven zuur te maken op de sociale netwerken. Deze trollen zijn gevaarlijker dan de social media bots. Wel is het altijd belangrijk om goed op te letten dat je niet op linkjes klikt die door de verkeerde bots worden geplaatst. Bekijk eerst, net als bij phishing, waar de link heen gaat voordat je er gebruik van maakt.

Social media training

Social media zal steeds meer bots aantrekken, vooral voor goede zaken, gelukkig. Je kunt bijvoorbeeld ook een social media bot voor jouw bedrijf inzetten, al moet je er dan wel rekening mee houden dat het natuurlijk niet erg persoonlijk is naar de klanten toe. Wil jij je zakelijke social media zelf helemaal perfect verzorgen en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan kan een goede social media training zeker geen kwaad natuurlijk!