5 social media adviezen die niet juist zijn

Social media adviezen zijn er in overvloed. Helaas is het voor bedrijven niet verstandig om alle adviezen met betrekking tot social media zomaar op te volgen. Het is namelijk zo dat bepaalde adviezen onjuist zijn, waardoor ze je prestaties op social media juist negatief kunnen beïnvloeden. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Wij geven je daarom graag inzicht in een aantal social media adviezen die niet correct zijn.

Volg deze social media adviezen vooral niet op

Sommige social media adviezen zijn zeker de moeite waard om op te volgen, terwijl andere goed bedoelde adviezen dat zeker niet zijn. Hieronder bieden wij je een overzicht van 5 social media adviezen die vaak worden gegeven, maar die niet altijd voordelig zijn voor jouw bedrijf.

1. Je moet elk platform aanspreken

Er zijn tegenwoordig zo veel sociale kanalen dat het eigenlijk niet te doen is om echt elk kanaal aan te spreken. Het advies om elk platform aan te spreken gaat je gegarandeerd tegenwerken. Je kunt het niet bijhouden, het wordt te druk en te stressvol, met als gevolg dat de kwaliteit voor elk platform achteruit gaat. Wat je beter kunt doen is enkel de platforms aanspreken waarop jouw doelgroep het meest te vinden is.

2. Alle content moet uniek zijn

Unieke content is belangrijk. Tot zo ver is dit social media advies dus juist. Het is niet de bedoeling dat je posts van anderen kopieert om er zelf je voordeel mee te doen en het is ook niet aan te raden om dezelfde posts op dezelfde dag op meerdere platforms te plaatsen. Het advies dat alle content op ieder platform op een dag uniek moet zijn, dan klopt. Toch kun je content zeker wel hergebruiken. Cross-posting content is slimme marketing en bespaart je veel tijd.

3. Gebruik social media als ‘broadcast’ kanaal

Steeds vaker horen we het advies om social media te zien als broadcast kanaal. Dat betekent eigenlijk dat je een platform gebruikt voor het realiseren van eenrichtingsverkeer, van jou naar je doelgroep. Dat is niet de bedoeling van social media en als je dit advies opvolgt kan het je zeker volgers kosten. Beter is het om sociale kanalen te zien als interactieve kanalen. Het is een wisselwerking tussen jou en je doelgroep. Interactie is zeer belangrijk om de waardering voor je bedrijf en je merk te laten groeien.

4. Je moet meerdere keren per dag posten

Het is absoluut mogelijk om meerdere keren per dag te posten, maar bedenk je altijd dat te veel posten kan gaan lijken op spammen en dit kost je eerder volgers. Het advies dat je meerdere keren per dag moet posten kun je dan ook beter in de wind slaan. Je moet consistent posten. Dat is heel iets anders.

5. Je afbeeldingen moeten perfect zijn

Afbeeldingen moeten perfect zijn is een advies dat eigenlijk gewoon niet op kan gaan. Er is niet zoiets als perfectie. Wel is het zo dat je afbeeldingen van goede kwaliteit moeten zijn, scherp en duidelijk in de boodschap. De belangrijkste voorwaarde voor afbeeldingen is dat ze authentiek zijn. Richt nooit op perfectie, want dat kost erg veel tijd en uiteindelijk blijkt altijd dat perfectie niet bestaat.

Bereik maximale impact op social media

Niet alle social media adviezen zijn waar en dat is zeker iets om te onthouden. Natuurlijk wil je voor je bedrijf wel de maximale impact bereiken via social media. Volg dan eens een social media training bij ons. Je hebt dan de zekerheid dat jij aan de slag gaat met de juiste social media adviezen voor een optimale impact.