Social commerce inzetten: 4 tips!

Wil jij social commerce inzetten om je verkopen – en dus je omzet – te boosten? Goed idee! Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met social commerce en dat is niet voor niets. Bedrijven die sociaal verkopen halen gemiddeld 35 aankopen uit 10.000 potentiële klanten, terwijl dit maar 1 aankoop op 10.000 bezoekers is in het geval van een webwinkel. Dit is onderzocht door technologiebedrijf BigCommerce.

Op de juiste manier social commerce inzetten

Social commerce levert succes op. Er worden steeds meer aankopen bij bedrijven gedaan via social media, waarbij de klant de sociale website nooit verlaat. Om daadwerkelijk succes te halen uit social commerce is een goede, effectieve aanpak essentieel. Wil jij ook social commerce inzetten voor je bedrijf? Maak dan gebruik van onderstaande 4 tips!

1. Focus op je beste, goedkoopste producten

Het is logisch dat producten met de laagste kosten het best worden verkocht op social media. Maak daarom een selectie van je meest voordelige producten. Mensen die jouw bedrijf nog niet kennen zijn sneller geneigd om een goedkoop product aan te schaffen voor een eerste kennismaking. Heb je de goedkoopste producten geselecteerd? Kies dan de producten die het meest brede publiek aanspreken en die een gegarandeerde kwaliteit bezitten. Dit zijn de producten die je het eerst aan gaat bieden via social commerce.

2. Social commerce inzetten met de juiste tools

Het succes van social commerce hangt heel nauw samen met de tools die je gebruikt. Er zijn heel veel mogelijkheden, maar lang niet alle mogelijkheden zijn van hoge kwaliteit. Kies altijd voor de inzet van een chatbot die goed aangeschreven staat. Doe hier dus vooraf voldoende onderzoek naar. Een slecht werkende chatbot breekt het succes van social commerce af, dus het is echt de investering van tijd waard om de juiste chatbot voor jouw bedrijf te vinden. Let goed op de functies en lees voldoende reviews van mensen / bedrijven die ervaringen met de betreffende tool hebben.

 

3. Werk samen met influencers

Het is altijd goed om samen te werken met influencers om je een vliegende start te geven. Moedig daarnaast ook je volgers aan om je producten te delen. Deze twee groepen – influencers en community – kunnen zijn heel krachtig voor je commerciële inspanningen. Mensen zijn sneller geneigd om een product aan te schaffen wanneer dit door een bekende aangeraden wordt.

4. Werk een duidelijke strategie uit

Het uiteindelijke doel van social commerce is om klanten te begeleiden bij het afrekenen. Social commerce is een trend die sterker aan het worden is, maar het is ook nog wel een optie ‘in de dop’, dus nog niet iedereen is aan boord. Het is aan jou om te overtuigen en dat doe je door te werken volgens een slim doordachte strategie. Ontdek waar jouw doelgroep enthousiast van wordt, wat zij precies zoeken en hoe je hen het best aanspreekt. Voer voldoende onderzoek uit om goed te weten waar de verwachtingen van je doelgroep liggen en op welke manier jij het vertrouwen van je doelgroep kunt winnen. Stel aan de hand van al die informatie een goede strategie op, zodat je effectief aan de slag gaat met social commerce.

Wil jij ook social commerce inzetten voor je bedrijf?

Social commerce is een opkomende trend die zicgh gegarandeerd voort gaat zetten. Wil jij ook social commerce inzetten om je omzet te boosten? Wij helpen je natuurlijk graag. Daarnaast leren wij je alles over social media, zodat jij precies weet hoe je het maximale resultaat bereikt door social media in te zetten. Benieuwd? Meld je dan aan voor één van onze social media trainingen!