6 slimme tips voor je social promotions

Social promotions vragen om aandacht. Het is in de basis altijd een goed idee om aan de slag te gaan met social promotions. Advertenties op social media kunnen veel voor je doen. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je een goed plan opstelt voor je social promotions en dat je het slim aanpakt. Hier gaat het voor sommige bedrijven nog wel eens mis. Vaak eindigt dit niet alleen in teleurstelling, maar ook om verlies, zeker bij betaalde advertenties.

Zo maak je je social promotions effectief

Je wilt maximaal voordeel halen uit je social promotions. Helaas gaat dit niet vanzelf. Je hebt een effectief plan nodig en je moet precies weten hoe je het allemaal aan moet pakken voor een maximale impact. Veel bedrijven worstelen hiermee. Dit is ook logisch, want de mogelijkheden voor promoten op social media worden steeds veelzijdiger. Wij geven je graag 6 slimme tips voor je social promotions.

1. Gegenereerde inhoud verkrijgen

Succes komt niet aanwaaien. Het is helaas geen kwestie van een advertentie op social media plaatsen en achterover leunen om te zien wat het je allemaal op gaat leveren. In de meeste gevallen kom je dan van een koude kermis thuis. Het is goed om een helder doel te stellen voor je social promotions. Gebruik promoties om door gebruikers gegenereerde inhoud te verkrijgen en doe hier je voordeel mee!

2. Gebruik de juiste promotie tools

Er zijn eindeloos veel tools beschikbaar die je kunt gebruiken voor social promotions. Het zijn er tegenwoordig zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als je niet goed weet waar je op moet letten, dan kies je al snel voor tools die feitelijk niets voor je doen. Doe eens onderzoek naar handige tools voor social media promoties. Voor Facebook promoties kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Shortstack of Heyo.

3. Ga niet spammen met promoties

Je hebt veel succes binnen weten te halen met een social promotion en het begint te kriebelen. Dat moet je nog een keer lukken, en nog een keer en nog een keer… Ja, natuurlijk is dat wel de bedoeling, maar niet binnen een week tijd. Het is niet verstandig om te gaan spammen met je social promotions. Hier houden consumenten niet van en het risico is aanzienlijk dat je een deel van je volgers kwijtraakt. Zo is al dat succes voor niets geweest. Zonde! Maak gebruik van social promotions, maar doe het wel altijd met mate.

4. Beloon mensen niet voor shares

Een aantal jaren geleden was dit een hele hype. We hebben het over het belonen van mensen die je posts deelden. Iedereen die jouw post deelde kreeg hier iets leuks voor terug, zoals een leuke gadget of een mooie korting op de eerstvolgende aankoop. Het leverde vaak veel nieuwe volgers op, maar succes bleef uit. Hoe komt dit? Dit heeft met meerdere zaken te maken. Wanneer je mensen beloont voor deelacties, dan gaan zij delen om de beloning te krijgen. Zij doen dit niet omdat zij daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Hierdoor haal je geen verdere successen uit deze personen. Daarnaast is het vaak zo dat mensen verdwijnen wanneer zij hun beloning eenmaal hebben ontvangen. Beloon dus niet voor shares, maar zorg er vooral voor dat jouw posts gewoon heel erg de moeite waard zijn om te delen.

5. Unieke promoties voor verschillende kanalen

We zien het nog best vaak in de praktijk. Bedrijven maken één social promotion en plaatsen deze op alle kanalen waarop zij een zakelijk account bezitten. Dit staat succes vaak in de weg. Bedenk je dat je volgers hebt die jou op meerdere kanalen volgen. Het is voor hen vervelend wanneer zij op ieder kanaal dezelfde promoties van jouw bedrijf tegenkomen. Zorg voor unieke content voor elk sociaal kanaal.

6. Gebruik trending topics voor je promoties

Je kunt meer uit je social promotions halen door je te focussen op trending topics. Het best maak je gebruik van een contentkalender voor social media. Deze vul je vooraf met interessante topics. Zo weet je altijd zeker dat je in de basis voldoende te delen hebt. Vervolgens houd je de trending topics in de gaten om te zien waar jij op in kunt haken met een slimme promotie. Met deze promoties vul je jouw contentkalender aan.

Slim omgaan met social promotions

Social promotions werken (punt). Toch lijken sommige bedrijven er helemaal geen succes uit te halen en dit is natuurlijk zonde. Werken jouw social promotions niet zoals je zou willen, of wil je aan de slag met social promotions maar weet je niet goed hoe je het slim aanpakt? Wij helpen je! Volg eens een social media training bij ons en je leert direct slim om te gaan met social promotions.