5 redenen om te starten met visuele inhoud

Visuele inhoud wordt steeds belangrijker. Eerst zagen we dat je vooral punten kon scoren door te focussen op tekstuele inhoud. Hier kwamen al snel visuele elementen bij, namelijk vooral fotomateriaal, waarna duidelijk werd dat beeld het beter doet dan tekst. Natuurlijk kwamen er ook steeds meer vormen van visuele inhoud bij, zoals de infographic, de video, de GIFjes en de cinemagraphs. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Nu hebben we een tijd bereikt waarin video belangrijker is dan tekst. Het is dus zeker hét moment om met visuele inhoud te starten als je er nog niet mee begonnen bent.

Visuele inhoud kent veel voordelen

Wanneer we visuele inhoud vergelijken met tekstuele inhoud, dan zien we veel belangrijke voordelen. Het zijn dan ook vooral deze voordelen die ervoor zorgen dat visuele inhoud steeds belangrijker wordt. Hieronder geven wij je een overzicht van 5 belangrijke voordelen van visuele inhoud ten opzichte van tekstuele inhoud.

1. Snellere verwerking in de hersenen

De hersenen hebben meer tijd nodig om tekstinformatie te verwerken dan om informatie uit een afbeelding te herkennen. Een tekst moet eerst gelezen worden, wat al de nodige tijd kost, en vervolgens moet de informatie worden verwerkt. Hierbij gaat nog een deel verloren, gewoon omdat je het niet allemaal kunt onthouden. De hersenen hebben daarentegen slechts 1/10 van een seconde nodig om een beeld te herkennen. Visuele content wordt in alle gevallen veel sneller verwerkt door het menselijk brein.

2. De belangrijkste vorm van communicatie

Mensen kunnen op veel manieren communiceren. We doen dit door te spreken, maar ook door te gebaren, door te kijken en te luisteren. Dit zijn maar een paar voorbeelden, want de wereld van communicatie is veelzijdig. Tekstuele communicatie vormt maar een heel klein deel van alle soorten communicatie. Visuele inhoud maakt maar liefst 93 procent uit van alle soorten menselijke communicatie.

3. Voor iedereen begrijpelijk

Visuele content maakt het makkelijker om iets te begrijpen. Een simpel voorbeeld. Leg eens in tekst aan iemand uit hoe je een appel moet schillen met een dunschiller. Vervolgens leg je het nog eens uit en voorzie je de tekst van illustraties of, beter nog, laat je het schillen van een appel met een dunschiller zien op video. Vergelijk de twee nu eens. Het mag natuurlijk voor iedereen duidelijk zijn: de variant mét visuals wordt door iedereen goed begrepen, terwijl dit niet het geval is bij je eerste versie. Zo werkt dit bij alles. Zelfs de meest complexe zaken kun je begrijpelijk maken met visuals.

4. Video’s zijn makkelijker te maken

Dit is wel even een ‘dingetje’. Er zijn natuurlijk ook veel mensen die een tekst zomaar uit de mouw schudden, maar die zich heel ongemakkelijk voelen bij het maken van een video. Dit gaat dus niet voor iedereen op. Toch, over het algemeen is het maken van een video makkelijker dan het maken van een tekst. Iets uitspreken is voor de meesten makkelijker dan iets uitschrijven. Als je de juiste apparatuur in huis hebt, en je oefent even met het voor de camera staan, dan is het maken van goede visuele content vaak makkelijker dan je denkt.

5. Video’s worden veel beter bekeken

Mensen kijken liever video’s dan dat zij teksten lezen. Ook hier zijn uitzonderingen in, uiteraard, maar de meeste mensen zullen kiezen voor online video. De gemiddelde persoon die online video’s bekijkt doet dit dagelijks voor de duur van gemiddeld 1 uur en 37 minuten. Binnen deze tijd worden er aardig wat online video’s bekeken. Deze tijd wordt niet genomen om teksten te lezen. Als er één of twee teksten per dag worden gelezen, dan is het vaak al veel. Om je een idee te geven: dagelijks wordt er meer dan 1 miljard uur aan video’s bekeken op YouTube!

 

Ga echt aandacht leggen op visuele inhoud

Visuele inhoud heeft nu echt je aandacht nodig. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat iedereen nóg meer online video is gaan kijken. Er is een verschuiving in beweging gebracht en het is aan jou om daarop in te spelen. Dit doe je door sterke, unieke en waardevolle visuele inhoud te maken. Vind je het lastig om hier zelf mee te beginnen? Wij helpen je natuurlijk graag op weg. Ook kun je eenvoudig de nodige taken aan ons uitbesteden. Wij beschikken over de juiste apparatuur, waaronder een green screen, om professioneel videomateriaal te maken. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen doen? Neem dan contact met ons op.