Contentkalender maken voor social media: zo doe je dat!

Het delen van geweldige inhoud is natuurlijk essentieel, maar het is net zo belangrijk om een ​​plan te hebben voor wanneer je inhoud deelt om de maximale impact te krijgen. Jouw social media contentkalender moet ook rekening houden met de tijd die je besteedt aan interactie met het publiek (hoewel je ook wat spontane betrokkenheid moet toestaan). Ga je een (nieuwe) social media strategie inrichten? Dan mag je dus zeker niet vergeten om ook aandacht te besteden aan het ontwerpen van een social media contentkalender. Wij vertellen je hier meer over, zodat jij er effectief mee aan de slag kunt.

Het instellen van een boekingsschema

In je contentkalender met sociale media inhoud staan ​​de data en tijden waarop je de soorten inhoud op elk kanaal publiceert. Het is de perfecte plek om al je activiteiten op sociale media te plannen, van afbeeldingen en het delen van links tot blogposts en video’s. Het omvat zowel je dagelijkse posts als inhoud voor campagnes op sociale media. Je contentkalender zorgt er ook voor dat de berichten op de juiste manier worden verspreid en op optimale tijden worden gepubliceerd.

Tip: we schreven eerder een blog over het maken van een contentplanning. Lees deze ook door!

Bepaal de juiste contentmix

Zorg ervoor dat jouw contentkalender de juiste contentmix bevat, zodat alles wat je publiceert werkt om je bedrijfsdoelen te ondersteunen. Voor elk bedrijf liggen deze verhoudingen anders. Bepaal vooral wat het doel is van elk stukje inhoud en geef hier een percentage aan. Dit voorkomt dat je te veel aandacht besteedt aan het één en te weinig aan het ander. Stel je contentmix bijvoorbeeld zo op:

  • 50% van de inhoud zal bezoekers naar je website leiden
  • 25% van de inhoud wordt samengesteld uit andere bronnen
  • 20% van de inhoud ondersteunt het genereren van leads (aanmeldingen voor nieuwsbrieven, downloads van e-boeken, enz.)
  • 5% van de inhoud gaat over jouw bedrijfscultuur

Door deze verschillende berichttypen in je inhoudskalender te plaatsen, zorg je ervoor dat je de juiste mix behoudt.

Je kunt ook de 80-20-regel of de regel van derden toepassen

Als je helemaal opnieuw begint en niet zeker weet welke soorten inhoud je moet plaatsen, probeer dan de 80-20-regel. Dit betekent dat 80% van je berichten bedoeld zijn om je publiek te informeren, te adviseren of te vermaken. De overige 20% is bedoeld voor de directe promotie van je bedrijf of merk. Je kunt ook de ‘regel van derden’ proberen. Hierbij besteed je voor een derde aandacht aan drie zaken, waarmee je op 100% uitkomt:

  • Een derde van de inhoud promoot je bedrijf, converteert lezers en genereert winst
  • Het tweede deel van de inhoud deelt ideeën en verhalen van opinieleiders in je branche of gelijkgestemde bedrijven
  • Een laatste derde deel van je inhoud bestaat uit persoonlijke interacties met je publiek

Gebruik een goede contentplanner voor social media

Als je eenmaal een slimme contentkalender hebt ingesteld, dan is het handig om een planningstool te gebruiken. Hiermee kun je berichten van te voren voorbereiden en inplannen, waardoor je er gedurende de dag niet constant rekening mee hoeft te houden. Hootsuite behoort tot de beste en meest betrouwbare planningstools.

Te weinig inspiratie voor een goede contentmix

Veel bedrijven willen wel veel verschillende soorten content posten, maar hebben gewoon onvoldoende inspiratie om dit te doen. Hierdoor verval je snel in steeds hetzelfde. Dit kan je volgers gaan storen, waardoor je ze kwijtraakt. Zonde! Wij hebben het boek 101 posts voor op social media uitgegeven. Hierin vind je altijd voldoende inspiratie voor een goede contentmix. Je kunt het boek hier bestellen.