6 Reden waarom marketeers stoppen met content marketing

Content marketing is een must voor als je meer wilt halen uit social media. Steeds meer bedrijven willen de focus leggen op content marketing, maar zij krijgen steeds meer te maken met marketeers die juist stoppen met content marketing of het niet actief gaan doen.

In de praktijk valt het vaak niet mee om steeds weer verrassende, inspirerende en vooral waardevolle content te creëren. Veel marketeers zien wel de voordelen van content marketing, maar omdat het teveel tijd kost vallen ze terug op traditionele vormen van marketing.

Waarom de content strategie opgeven?

Marketeers kiezen er tegenwoordig steeds vaker voor om de content strategie aan de wilgen te hangen. Hier zijn enkele belangrijke redenen voor. Hieronder vind je 6 belangrijke redenen waarom marketeers stoppen met content marketing en wat je eraan kunt doen om er niet mee te stoppen.

1. Gebrek aan copywriters

Meer bedrijven willen focussen op content marketing en dit betekent dat er meer vraag is naar copywriters. Slechts een klein deel van de bedrijven heeft een goede copywriter in huis. In de praktijk blijkt het erg lastig te zijn om een goede copywriter te vinden voor het creëren van waardevolle inhoud. Het kost vaak (te) veel tijd om de juiste copywriter te vinden.

2. Gebrek aan tijd

Het wordt vaak onderschat hoeveel tijd het kost om goede content te creëren. Er wordt vaak te makkelijk gedacht over het schrijven van een whitepaper of een e-book. Het gaat immers niet alleen om het schrijven, maar ook om het doorlopen van revisies en het toevoegen van beeld- en/of promotiemateriaal. Uiteindelijk blijkt het in de praktijk gewoonweg te veel tijd te kosten om goede content te publiceren. In dit blog lees je hoe wij samen met klanten content maken.

3. Gebrek aan tools

Veel freelance marketeers creëren content voor veel verschillende bedrijven. Dit betekent vaak dat er gebruik moet worden gemaakt van meerdere programma’s en tools. Het ene bedrijf wil content aangeleverd krijgen in Pdf, Word of bijvoorbeeld Powerpoint, terwijl het andere bedrijf gebruik wil maken van Dropbox, Basecamp of een bedrijfsintranet. Uiteindelijk kan de marketeer hier niet meer aan voldoen. De verwarring wordt te groot en de kennis van iedere optie is lang niet altijd voldoende.

4. Gebrek aan ruimte

Veel marketeers worden beperkt in hun tijd. Zij krijgen niet de ruimte die zij nodig hebben om een autoriteit op te bouwen en daardoor conversies te genereren. Bedrijven verwachten snel resultaat en willen het liefst gisteren zien dat er leads worden gegenereerd. In de praktijk werkt dit niet zo, helaas, maar het zorgt wel voor een beperking van de ruimte die een marketeer krijgt om resultaat te behalen. De prestatiedruk wordt hierdoor vaak (te) hoog.

5. Gebrek aan publiek

Marketeers focussen zich graag op het creëren van fantastische content, maar hebben moeite met het opbouwen van een goed en stabiel publiek. Het kost veel tijd om een publiek te realiseren. In deze tijd moet er veel worden gedeeld en gepromoot zonder dat er direct resultaat te zien is. Dit werkt ontmoedigend voor de marketeer, vooral omdat deze weet dat al die geweldige content – waar uren tot dagen werk in zit – niet gelezen of gezien wordt.

6. Gebrek aan statistieken

Meten is weten. Deze uitspraak is er natuurlijk niet voor niets. Je hebt resultaten nodig om te weten waar je de zaken aan moet scherpen. Wanneer er content op één platform wordt geplaatst, dan is meten nog overzichtelijk en beheersbaar. Helaas zijn we deze tijd voorbij en moet content verschijnen op veel meer platforms. Hierdoor is het vrijwel onmogelijk geworden om alles te meten en de statistieken te verzamelen. Dit betekent ook dat er geen rapporten zijn die kunnen aangeven in hoeverre de content strategie werkt. Dit leidt snel tot ontevredenheid.

Oplossing voor deze situatie?

Als je begint met content marketing, dan moet je niet binnen 3 maanden hele schokkende resultaten verwachten. Het kost even tijd om traffic op te bouwen en niet iedereen gaat gelijk je nieuws delen. Stel dus niet te ambitieuze doelstellingen, wees al blij als al je collega’s de content gaan delen op hun LinkedIn profiel.

Tijd is de vijand van iedere marketeer. Beslis dus of je het zelf blijft doen of dat je hulp zoekt. Niet ieder blog is een handleiding om een raket te lanceren, dus er zijn voldoende mensen die je kunnen helpen bij het schrijven van content. Door dit uit te besteden bespaar je zo al een aantal uur per week. Wij kunnen je hierbij helpen.

Een goede content marketing strategie

Marketeers leggen de activiteiten op het gebied van content marketing neer, terwijl content marketing nog altijd heel belangrijk is voor bedrijven. Een goede content marketing strategie is eigenlijk onmisbaar. Wij helpen je graag bij het ontwikkelen van een effectieve strategie, door middel van een content marketing training.