Recensies krijgen; hoe doe je dat?

Recensies kunnen heel belangrijk voor je onderneming zijn. Tegenwoordig maken we vaker keuzes op basis van sterren of cijfers dan voorheen. Stel dat jij een zakelijke agenda uit de App Store of Play Store wilt downloaden, laat je je dan niet ook leiden door beoordelingen van anderen? Dit is nog slechts een voorbeeld.

Recensies krijgen valt niet mee

Het is lang niet altijd makkelijk om recensies te krijgen. Je kunt op social media worden beoordeeld, zoals bijvoorbeeld op Facebook, maar in de meeste gevallen gebeurt dit niet. Waarom niet? Omdat het moeite kost en men krijgt er niets voor terug. Wij willen best wel tijd steken in het schrijven van een recensie of het geven van een beoordeling, maar dan willen we hier ook wel iets voor terug krijgen. Anders doen we het gewoonweg niet.

Presentjes geven?

Moet je dan maar iets terug geven in ruil voor een recensie? Dat kan! Je kan een korting van 10% weggeven bijvoorbeeld, beloven dat je een leuke sleutelhanger op de bus doet of een cadeaubon verloten onder de mensen die de moeite nemen om je te beoordelen. Het kan, dat is zeker waar, maar is het nu wel verstandig? Recensies zie je natuurlijk het liefst positief, maar het zijn de eerlijke recensies waar je echt iets aan hebt, en waar anderen ook iets mee kunnen. Als jij een cadeaubon verloot, dan gaat men er vanuit dat deze wordt weggegeven aan de meest positieve recensie. In hoeverre zijn de recensies dan nog wel eerlijk en betrouwbaar? Niet de beste oplossing dus!

Recensies krijgen

Hoe krijg je dan wel recensies en beoordelingen, bijvoorbeeld met sterren of cijfers? Dit is heel eenvoudig. Laat een pop-up in beeld verschijnen met enkel een blok met lege sterren of cijfers die aangeklikt kunnen worden. Heb je een hekel aan pop-up’s? Je kan het ook via de mail sturen. Het aanklikken van een cijfer of de juiste ster kost slechts één klik en veel mensen zullen dit echt wel ‘gratis’ voor je over hebben. Vervolgens laat je een webpagina openen waarop je nog wat korte vragen stelt of om een toelichting vraagt. Je zet hierbij dat het slechts 1 of 2 minuten kost om het in te vullen. Meer hoef je niet te doen.

De gedachtegang staat centraal

Veel mensen handelen vanuit de gedachte dat je iets ook af moet ronden als je er eenmaal aan begonnen bent. Mensen hebben je al beoordeeld met een cijfer of een aantal sterren, dus het begin is er al. Verreweg de meeste mensen zullen dan ook doorgaan om het af te ronden. Daarom krijg je op deze wijze wel veel recensies, terwijl je ze niet krijgt als je er gewoon vriendelijk om vraagt.

In beide gevallen staat er niets tegenover. Het is de psychologie van de mens die in dit effectieve geval de hoofdrol speelt. Wie A zegt moet ook B zeggen, nietwaar?