Succes met je webwinkel; rood of blauw?

Ga je een webwinkel starten en ben je op zoek naar het beste design? In verreweg de meeste gevallen gaan ondernemers uit van de persoonlijke smaak en, indien van toepassing, van de reeds bestaande huisstijl van de onderneming. Echter, het kan zeker de moeite zijn om eens wat verder te denken, vooral op het gebied van kleur.

Ga jij voor rood of blauw?

Als jij een keuze zou moeten maken, zou je dan voor een rode of blauwe kleur gaan in je webwinkel? Voor veel mensen lijkt deze keuze niet erg belangrijk, maar dit is het zeker wel. Als je succes wilt behalen met je webwinkel, en dat wil je natuurlijk, dan kies je het best voor blauw. Rood heeft namelijk een negatief effect op online shoppers.

Een kwestie van psychologie

Online shoppers hebben het zelf niet in de gaten, maar onbewust worden zij voortdurend beïnvloed door verschillende zaken. De overheersende kleur in een webwinkel speelt in op het onderbewuste. Psychologisch onderzoek laat zien dat rood een negatieve invloed heeft op het koopgedrag van online shoppers. Als we aan rood denken, dan denken we vanuit ons bewustzijn vaak aan de liefde, echter, ons onderbewustzijn linkt rood aan vervelende zaken. Denk aan rode stoplichten, rode gevarensignalen, rood staan op de bank en zelfs bloed. Dit zorgt ervoor dat we minder snel kopen in een webwinkel waar de kleur rood overheerst, en ook minder veel kopen in deze webwinkels.

Uitzondering op de regel

Er is natuurlijk altijd wel een uitzondering op de regel en in dit geval is deze uitzondering van toepassing op ondernemers die een webwinkel willen starten die gelinkt kan worden aan de liefde. Denk aan de verkoop van Valentijn artikelen, maar ook aan de verkoop van kerstproducten, want kerst wordt ook als periode van de liefde en warmte gezien. Deze webwinkels kiezen dan weer wel het best voor rood.

Blauw is een veilige keuze

Blauw heeft een rustgevende invloed op ons onderbewustzijn. Dit betekent dat we ons snel op ons gemak voelen in een webwinkel waar de kleur blauw overheerst. We voelen ons op ons gemak gesteld en shoppen op een relaxte manier. Dit zorgt voor een positief effect op het koopgedrag van online shoppers.

Social media kleurtjes

Heb je wel eens nagedacht over de logo’s van de grootste sociale netwerken? Ook in de wereld van social media lijken kleuren een belangrijke rol te spelen, ook in het succes. Wat hebben de drie grootsten in social media (Facebook, Twitter en LinkedIn) met elkaar gemeen? Juist, er zit blauw in het logo! Kortom, je weet wat je te doen staat!