7 Prijstrucjes waar mensen meer door gaan kopen

We gaan op steeds meer manieren online verkopen. Natuurlijk verkopen we vooral via de webwinkel of de website, maar we zetten steeds meer manieren in om de online verkopen een boost te geven. De sociale kanalen worden hierbij natuurlijk niet overgeslagen. We zien op social media steeds meer aanbiedingen, acties en andere advertenties voorbij komen. Weet jij dat er prijstrucjes zijn die jouw product nóg aantrekkelijker maken?

Met deze prijstrucjes ga jij meer verkopen

Een prijs zegt veel over een product of dienst. Het is zo dat de prijs invloed heeft op de mate waarin een product of dienst aantrekkelijk is voor je doelgroep. Er zijn een aantal makkelijke prijstrucjes die ervoor zorgen dat jouw producten of diensten een stuk aantrekkelijker worden. Wij geven je inzicht in 7 van deze prijstrucjes.

1. Verwijder de punt uit de prijs

Verkoop je producten of biedt je diensten aan met een waarde boven de duizend euro? Dan kan iets kleins als een punt in de prijs een groot verschil maken. Onderzoek wijst namelijk uit dat € 1000,- psychologisch aantrekkelijker is dan € 1.000,-. Verwijder de punt en mensen vinden het product of de dienst ineens veel interessanter.

2. Kies de juiste woorden

We weten natuurlijk allemaal dat het belangrijk is om de juiste woorden te kiezen voor advertenties. Maar weet jij ook dat bepaalde woorden invloed hebben op de prijsbeleving? We noemen graag een voorbeeld. Je verkoopt een tweedehands auto voor € 5000,-. Hierbij plaats je de tekst ‘hoge prestaties’. In een tweede advertentie, uiteraard voor dezelfde auto en tegen dezelfde prijs, plaats je de tekst ‘lage onderhoudskosten’. Je zult zien dat de tweede advertentie interessanter wordt gevonden. Mensen koppelen de termen ‘laag’ en ‘hoog’ namelijk onbewust aan de prijs van de auto.

3. Verlaag een rond bedrag met 1 cent

Een prijs kan een stuk lager lijken wanneer je deze verlaagt met slechts 1 cent. Veel bedrijven bieden producten of diensten aan tegen een mooi rond bedrag, zoals € 10,- of € 25,-. Zij zouden meer verkopen wanneer zij deze diensten of producten aan zouden bieden tegen een bedrag van € 9,99 of € 24,99. Deze prijzen lijken namelijk veel lager te zijn, ondanks dat het toch maar echt 1 cent scheelt.

4. Beperk het aantal lettergrepen

Je gelooft het bijna niet, maar het aantal lettergrepen van een prijs heeft daadwerkelijk invloed op de prijsbeleving. Hoe meer lettergrepen de prijs heeft wanneer deze wordt uitgesproken, hoe minder aantrekkelijk de prijs is. De prijs € 7,95 heeft 7 lettergrepen. De prijs € 8,95 heeft er 6. Vreemd genoeg wordt de hogere prijs hierdoor als aantrekkelijker gezien dan de lagere prijs, eenvoudigweg omdat de lagere prijs meer lettergrepen heeft.

5. Eerst even en dan oneven

Onderzoek wijst uit dat de prijzen die worden ervaren als het meest aantrekkelijk bestaan uit een even getal, gevolgd door een oneven getal. Een prijs die voor de komma een even getal heeft en na de komma een oneven getal laat zien is dus het meest interessant. De prijs € 4,97 is dus aantrekkelijker dan de prijs € 4,96.

6. Kleur en lettertype van de prijs

Heb je een aanbieding? Dan laat je dit duidelijk zien. De meeste bedrijven doen dit door de oude prijs door te strepen en de nieuwe prijs hiernaast of hieronder te vermelden. Vaak gebeurt dit in dezelfde kleur en in hetzelfde lettertype als de oude prijs. Het blijkt dat de nieuwe prijs een stuk interessanter is wanneer deze wordt weergegeven in een andere kleur en een ander lettertype. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de aanbiedingsprijs hierdoor meer opvalt, waardoor het verschil met de reguliere prijs groter lijkt.

7. Zorg voor een gevoel van noodzaak

Last but not least: het is goed om te zorgen voor een gevoel van noodzaak. Ook hier geven we graag een voorbeeld. Je verkoopt nieuwe oordopjes tegen een prijs van € 45,- en hiervoor plaats je twee advertenties. In de eerste advertentie geef je aan dat mensen snel geleverd krijgen, omdat je een eindeloze voorraad hebt. In de tweede advertentie geef je aan dat mensen snel moeten bestellen, omdat je voorraad bijna uitverkocht is. Je zult zien dat de tweede advertentie zorgt voor meer verkopen. Mensen willen nog even snel profiteren van die aantrekkelijke prijs, voordat het product daadwerkelijk uitverkocht is.

Maak je social media advertenties optimaal effectief

Social media advertenties werken, voor elk bedrijf, groot en kleiner. Zie je geen enkel resultaat van je advertenties? Dan is er iets niet in orde binnen de campagne. Wij helpen je graag om jouw social media campagnes te optimaliseren. Interesse? Neem dan contact met ons op.