Facebook focust meer op midroll advertenties

Facebook is op dit moment druk aan het testen met midroll advertenties, welke in video’s overgeslagen kunnen worden. In eerste instantie werden de tests alleen uitgevoerd op de livestreams. De tests zijn inmiddels uitgebreid naar alle vormen van video-inhoud. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we op Facebook een principe gaan zien dat we ook al kennen van YouTube. Mensen hebben na 5 seconden de mogelijkheid om de ‘overslaan-button’ aan te tikken, waarna de advertentie stopt en de video begint. Dit betekent dus dat een groot deel van de advertenties niet meer volledig bekeken zal worden.

Een derde van de advertentie wordt getoond

Facebook is aan het testen met videoadvertenties die een totale lengte hebben van maximaal 15 seconden. Er worden op dit moment nog geen eisen gesteld aan een minimale duur van de video. Wanneer adverteerders een advertentievideo maken van 15 seconden, dan betekent dit dus dat slechts een derde van de video wordt getoond voordat de kijker de mogelijkheid heeft om de rest van de advertentie over te slaan. Facebook is er overigens nog niet uit of de functie uiteindelijk echt zal worden toegevoegd.

“We testen op dit moment midroll advertenties die kunnen worden overgeslagen en evalueren of deze advertenties nuttig zijn voor mensen en bedrijven, voordat we beslissen of we deze verder uit willen breiden.”

Facebook laat zich inspireren door YouTube

Op YouTube is het inmiddels heel gewoon dat we in staat zijn om een advertentie na een paar seconden gewoon over kunnen slaan. Het is dan ook duidelijk dat Facebook zich laat inspireren door YouTube. Op YouTube komen alleen video’s met een lengte van minimaal 10 minuten in aanmerking voor midroll-advertenties. Dit is overigens ook dé reden waarom de meeste YouTube-influencers consistente afleveringen van 10-12 minuten op hun kanalen maken.

De influencers willen zeker zijn dat er advertentiemateriaal wordt getoond, maar willen ook niet te veel tijd besteden aan iedere video. Dit betekent dat zij over het algemaan net over de grens van de minimale duur gaan. Verwacht wordt dat Facebook een soortgelijke beperking op de inhoud zou toepassen.

Advertenties in livestreams worden in 3 formaten getest

Facebook houdt nog alle opties open. Het is inmiddels duidelijk dat de advertenties in livestreams worden getest in 3 verschillende formaten. Op de eerste plaats wordt de preroll advertentie getest, welke wordt weergegeven voordat de livestream begint en daarnaast is er dus de midroll advertentie, die tijdens de livestream wordt afgespeeld. Hierbij wordt de livestream zelf tijdelijk in een klein venster afgespeeld. Het derde formaat dat wordt getest is de beeldadvertentie. Deze wordt weergegeven onder de livestream.

Het doel? Meer videoadvertenties op Facebook!

Facebook heeft natuurlijk een belangrijk doel voor ogen. Het sociale netwerk verwacht dat videoadvertenties aantrekkelijker worden wanneer deze in meerdere soorten video’s kunnen worden getoond. Het is dus wel waarschijnlijk dat we meer advertenties gaan zien op Facebook, in de vorm van videoadvertenties in een bepaald formaat. Wil jij ook gaan adverteren op Facebook en er het beste uithalen voor je bedrijf? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op voor een Facebook Training.