Zo maak je een plan voor je e-book

Het schrijven van een e-book begint al lang voordat je daadwerkelijk begint met schrijven. Alles begint met het opstellen van een goed plan. Steeds meer ondernemers kiezen voor het publiceren van e-books, eenvoudigweg omdat dit in alle situaties kan zorgen voor een constante stroom van inkomsten. Als jij wilt dat jouw e-book succesvol verkoopt, dan is het belangrijk om dit op de juiste manier aan te pakken.

Het opstellen van een plan voor je e-book

Je e-book maken begint dus met een plan, maar wat staat er allemaal in dit plan? Natuurlijk is elk plan uniek, want elk e-book is uniek. Toch kun je in grote lijnen zeker wel een sterk plan opstellen, met handige stappen die je volgt om uiteindelijk tot de publicatie van een succesvol e-book te komen. Wij geven je inzicht in de punten die je zeker op wilt nemen in je plan voor het maken van een e-book.

1. Onderzoek het onderwerp

Je hebt natuurlijk al een onderwerp voor je e-book, maar je hebt waarschijnlijk niet alle informatie tot je beschikking die je wel nodig hebt om het e-book compleet te maken. Begin dus met het uitvoeren van een gedegen onderzoek naar het onderwerp dat jij wilt bespreken in je e-book. Bedenk je ook dat het belangrijk is om het e-book op één onderwerp te focussen en niet op meerdere onderwerpen tegelijk. Heb je meerdere onderwerpen die je wilt bespreken? Maak dan ook meerdere e-books.

2. Brainstormen over de titel

De titel van een e-book is extreem belangrijk. Dit is namelijk één van de eerste factoren waar mensen hun aankoopbeslissing op baseren. Spreekt de titel aan, dan verkoop je. Spreekt de titel niet aan, dan bereik je niet het succes dat je wel wilt bereiken. Ga er dus even goed voor zitten, plan een brainstormsessie, laat anderen met je meedenken als je dat wilt. Het maakt niet uit hoe je uiteindelijk tot de titel komt, zolang de titel van je e-book maar supersterk is.

3. Plan de inhoud van je e-book

Het is goed om een mindmap te maken waarop je alle sub onderwerpen plaatst die jij in je e-book op wilt nemen. Deze sub onderwerpen zijn je hoofdstukken of modules. Als je deze allemaal helder hebt, dan kun je effectieve titels voor de delen gaan bedenken en is het ook mogelijk om een logische opbouw te creëren. Dit is dé manier om een goede inhoudsopgave voor je e-book te maken.

4. De tijd voor het schrijven plannen

De ene persoon heeft meer tijd voor het schrijven van een e-book dan de ander. Hierbij is het dus belangrijk om goed te kijken naar hoeveel tijd je hebt en wat je doelstellingen zijn. Vervolgens ga je de tijd voor het schrijven inplannen, dus bijvoorbeeld één hoofdstuk per dag of één hoofdstuk per week. Zo kun je direct zien wanneer het e-book klaar zou moeten zijn.

5. Het schrijfproces doorlopen

Nu je een tijdsplanning hebt voor het schrijven van je e-book ga je natuurlijk direct aan de slag met deze planning. Doorloop het schrijfproces en reserveer per hoofdstuk tijd om het te bewerken. Bedenk je dat het belangrijk is om elk hoofdstuk meerdere keren na te lopen op foutjes. Natuurlijk kun je in deze fase ook een proeflezer inschakelen om je te helpen de foutjes eruit te vissen.

6. De omslag voor je e-book creëren

Jouw e-book is klaar. Dat wil zeggen, de inhoud is klaar. Natuurlijk heeft je e-book ook een aantrekkelijke cover nodig. De cover is, net als de titel, heel bepalend voor het succes van je e-book. Besteed er dus veel aandacht aan. Vind je het lastig om zelf een omslag te ontwerpen? Dan kun je hiervoor natuurlijk een professional inschakelen.

7. De prijsbepaling

Nu je jouw e-book voor je hebt liggen is het tijd om te bepalen wat het e-book moet gaan kosten. Vaak worden eerste, korte e-books gratis aangeboden om mensen kennis te laten maken met je kwaliteit én om hen te stimuleren verdere e-books te kopen. Toch hoeft dit niet. Dit is helemaal aan jou. Het gaat erom dat jij de prijs van het e-book passend vindt. Het kan goed zijn om eens te kijken naar wat e-books van vergelijkbare inhoud en formaat kosten, zodat je een goede richtlijn hebt.

8. Een sterke landingspagina maken

Het is aan jou om je e-book te verkopen, letterlijk en figuurlijk. Dit proces begint met het schrijven van een sterke en pakkende landingspagina, welke je later in je online academy kunt toevoegen. Dit is dé tekst die mensen moet gaan overtuigen om het e-book te kopen, dus reserveer voldoende tijd voor het schrijven van deze tekst. Dat gaat je later, in de verkoopfase, zeker voordeel bieden.

9. Je e-book in een online academy aanbieden

Alles is nu gereed en je kunt van start gaan met het verkopen van je e-book. Je kunt dit op meerdere manieren doen, maar de beste manier is wel om het via een online academy te doen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld bij Skillba terecht. Een fijn voordeel hiervan is namelijk dat alles geautomatiseerd is, waardoor je er zelf weinig omkijken naar hebt. Bij het publiceren van je e-book in een online academy kun je direct je landingspagina toevoegen.

10. Zorgen voor goede promotie

Tot slot is het belangrijk om jouw e-book te promoten. Mensen weten immers niet vanzelf dat het bestaat. Spreek meerdere middelen aan om je e-book te promoten en vergeet hierbij zeker social media niet. Maak alles wat je doet deelbaar op social media voor een optimaal effect van je marketingactiviteiten. Succes met de verkoop van je e-book!