5 tips om content marketing succesvol te maken

Bezig zijn met content marketing is één ding, succesvol zijn met content marketing is heel iets anders. Marketeers zijn lang niet altijd vanaf de eerste minuut van activiteit succesvol. Er gaat veel inzet, tijd en moeite aan vooraf. Daarbij worden natuurlijk ook de nodige vergissingen gemaakt. Dit is helemaal niet erg. Hier leer je van. Content marketing kan voor iedereen succesvol zijn, maar dan moet je wel goed weten wat je doet, wanneer je het doet en voor wie je het doet.

Gebruik onze content marketing tips

Ben jij nog niet actief in de wereld van content marketing, of ben je wel actief maar nog niet succesvol? Dan kun je zeker goed gebruik maken van onze content marketing tips. Hieronder vind je 5 tips om direct mee aan de slag te gaan.

1. Doe je onderzoek

Breng je bestemming in kaart en stel je koers vast. Dit is een heel belangrijk begin in de wereld van content marketing. Een verhaal vertellen voordat je je publiek kent is een vergissing die door veel marketeers gemaakt wordt aan het begin van de carrière. Een goed ondersteund plan is van vitaal belang voor duurzaam succes in content marketing. Doe dus je onderzoek en neem de tijd om het ‘wat, waar en waarom’ van potentiële klanten goed vast te stellen.

2. Begrijp internetmedia

Internetmedia is één begrip, maar het bestaat in principe uit drie verschillende varianten. Dit is iets om goed rekening mee te houden als het om content marketing gaat. Op de eerste plaats is er betaalde media. Je betaalt dus voor weergaven aan de juiste personen. Google Adsense is hier een goed voorbeeld van, maar denk ook aan gesponsorde berichten op Facebook en gesponsorde hashtags op Twitter.

Dan is er ook eigendomsmedia, waarbij je gebruik maakt van alle tools die je al in je ‘eigendom’ hebt voor het verkrijgen van meer bekendheid via content marketing. Denk hierbij aan de inzet van je WordPress website, maar ook aan kanalen zoals YouTube en Facebook.

Tot slot is er verdiende media. Dit zijn de vermeldingen die je ‘verdient’ door veel tijd en moeite in je merk te stoppen. Denk aan een plekje in de organische resultaten van Google.

3. Zoek het juiste kanaal voor content marketing

Content marketing is niet op ieder kanaal even effectief voor jou. Je kunt optimaal aan de slag gaan op Facebook, maar als jouw doelgroep zich voornamelijk op Instagram bevindt bereik je niet veel. Het is dus belangrijk om je onderzoeken te doen en vast te stellen waar jouw doelgroep zich bevindt. Op basis daarvan kun je het juiste kanaal selecteren. Het is goed om je in eerste instantie op één sociaal kanaal te focussen.

4. Waardevolle inhoud

Het is belangrijk om alle inhoud waardevol te maken. Dit klinkt waarschijnlijk als een open deur, maar er zijn nog altijd marketeers die kwantiteit boven kwaliteit plaatsen. Dit kost je, vaak ongemerkt, meer dan je lief is. Als je echt succes uit content marketing wilt halen, dan stroop je de mouwen op en lever je een absolute topkwaliteit. Natuurlijk, het kost je wat meer tijd, energie en moeite, maar uiteindelijk levert het je ook veel meer duurzaam succes op.

5. Maak alles deelbaar

Deelbaarheid is alles! Je succes kan letterlijk vallen of staan door de afwezigheid of aanwezigheid van deelbaarheid. Maak je het allemaal veel te ingewikkeld om je content te delen, of maak je dit zelfs onmogelijk? Dan komt het succes niet binnen handbereik. Mensen houden van gemak. Ze willen waardevolle content delen, maar dit moet wel te doen zijn binnen één of twee handelingen. Kost het meer tijd en handelingen? Dan doen ze het niet. Maak dus echt alles makkelijk deelbaar.

Content marketing strategie nodig?

Als je echt succesvol wilt zijn op het vlak van content marketing, dan is het belangrijk om te werken volgens een gedetailleerd uitgestippelde content marketing strategie. Heb jij nog geen strategie, maar wil je je hier wel graag aan vast kunnen houden? Dan helpen wij je graag met het ontwikkelen van een strategie die bij je past. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.