Een ontslag goed communiceren: 4 tips

Het geven van ontslag is voor velen niet eenvoudig. Natuurlijk is het voor niemand leuk om een ander te moeten vertellen dat diegene om bepaalde redenen ontslagen wordt. Op zo’n moment neem je namelijk een belangrijk deel van de ander zijn leven af. De manier waarop je een ontslag communiceert, kan grote gevolgen hebben voor de periode na het ontslag. Handel je een ontslag verkeerd af? Dan is het risico groot dat je bedrijfsnaam negatief over het internet en social media rolt. Handel je een ontslag goed af? Dan krijg je bonuspunten.

Ontslagen worden gedeeld op social media

Als bedrijf is het altijd goed om er rekening mee te houden dat een ontslag op social media gedeeld zal worden. Verreweg de meeste werknemers zijn op social media te vinden en delen veel over hun leven. Een ontslag is een belangrijke gebeurtenis en zal daarom gedeeld worden op social media. Juist ook daarom is het belangrijk om een goede aanpak te hanteren bij het communiceren van een ontslag. Wij geven je graag 4 tips.

1. Communiceer vroeg en vaak

Niemand wil de drager zijn van slecht nieuws – vooral als het de bestaansmiddelen van collega’s beïnvloedt. Uit managementonderzoek is gebleken dat werknemers de voorkeur geven aan voorafgaande kennisgeving. Er is niets menselijks, nuttigs of respectvols aan het uitstellen van slecht nieuws tot de laatste minuut of late vrijdagmiddag. Een te lange stilte kan ervoor zorgen dat de klap extra hard aankomt bij een werknemer en dit wil je voorkomen. Communiceer daarom altijd op tijd en deel updates met de medewerker in de periode tussen het brengen van het slechte nieuws en de laatste werkdag. Vraag bijvoorbeeld ook met regelmaat of de werknemer al nieuw werk heeft gevonden. Toon interesse en medeleven.

2. Zorg voor een directe communicatiebron

Als er iets is dat je uit volle macht wilt voorkomen is wel dat de medewerker van een collega hoort dat hij of zij ontslagen zal gaan worden. Een geruchtenmolen komt snel op gang. Natuurlijk kun je roddels niet altijd voorkomen, maar je kunt wel voorkomen dat de medewerker die ontslagen moet worden dit ‘via-via’ hoort van een collega. Zorg ervoor dat de medewerker het van hou hoort, op persoonlijke wijze en onder vier ogen, zodat de medewerker de ruimte krijgt om er op een eigen manier op te reageren zonder dat er al roddels worden gefluisterd.

3. Breng tweerichtingscommunicatie tot stand

We noemden het hierboven al even, maar het is zeker een extra tip waard. Het is heel belangrijk dat een medewerker de kans en de ruimte heeft om te reageren op het slechte nieuws. Verstuur daarom geen memo met de aankondiging, maar nodig de medewerker uit voor een gesprek. Tweerichtingsverkeer in de communicatie is in deze situaties heel belangrijk. Moedig de medewerker ook aan om de emoties uit te spreken, zodat je kunt proberen om een deel van de plotselinge stress weg te nemen.

4. Communiceer met degenen die blijven

Zeker wanneer er een groter verlies van banen wordt aangekondigd zal dit veel teweeg brengen. Bedrijven die in financieel zwaar weer verkeren krijgen hier bijvoorbeeld mee te maken. Het is in deze situaties niet alleen belangrijk om de medewerkers die ontslagen worden persoonlijk te spreken. Het is ook belangrijk om te spreken met de medewerkers die kunnen blijven. Wat gaat er veranderen? In hoeverre moeten deze medewerkers zich zorgen maken over de toekomst van hun functie en het bedrijf? Wat kunnen zij verwachten? Probeer alle zorgen bij deze werknemers weg te nemen, bijvoorbeeld door sterk aan te geven dat hun rol binnen het bedrijf past bij de lange termijn doelstellingen. Mensen die vrezen voor hun baan zetten zich er niet meer voor in. Dit moet je altijd zien te voorkomen.

Goed handelen is belangrijk voor de toekomst

Goed handelen bij het communiceren van een ontslag is heel belangrijk. Het is niet alleen goed voor het imago van het bedrijf en jou als persoon, maar het geeft de werknemer ook een beter gevoel. Je wilt dat de medewerker kan terugkijken op een mooie tijd bij het bedrijf. Positieve emoties worden teruggezien op social media en kunnen voor je werken. Wil jij social media beter voor jou laten werken? Volg dan eens een social media training.