Wat zijn micro-influencers en waarom heb jij ze nodig?

Inmiddels kennen we de influencers al enkele jaren. Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met influencer marketing, waarbij ze de samenwerking aan gaan met een influencer die goed bij hun merk, product of dienst past. Influencers zijn personen met een groot publiek en zij spreken dit publiek aan om producten, diensten of merken aan te prijzen. Meer en meer mensen kopen hun producten online en dat maakt de influencers voor bedrijven nóg belangrijker. Zij spelen vaak een belangrijke rol binnen de merkpromotiestrategie. Influencer marketing is zeker een effectieve social media marketingstrategie, maar kan ook kostbaar zijn voor een bedrijf.

Een influencer inschakelen wordt steeds duurder

Alle schijnwerpers staan tegenwoordig op social media. Het zijn de influencers die de belangrijkste schakel vormen tussen bedrijven en hun doelgroepen. Een ervaren influencer kan een groot publiek bereiken en levert het bedrijf de promotie die het nodig heeft om de gestelde doelen te bereiken. Juist omdat influencers steeds meer een sleutelrol gaan spelen in het leggen van de band tussen bedrijf en doelgroep, lopen de tarieven hard op. De meest ervaren influencers durven bedragen te vragen waar de meesten enkel van durven te dromen. Grote bedrijven zijn zeker bereid deze bedragen te betalen, vooral omdat de investering zich uitbetaald. Toch, voor kleinere bedrijven wordt het inschakelen van een influencer steeds meer onbetaalbaar. Daarom zijn er nu ook micro-influencers.

Wat is een micro-influencer eigenlijk?

Een micro-influencer is in de basis ook gewoon een influencer, maar er is een belangrijk verschil. De micro-influencer heeft een kleiner publiek dan de gewone influencer, die inmiddels ook wel de macro-influencer wordt genoemd. Via de juiste micro-influencer kun je dus jouw specifieke niche bereiken. Het publiek van een micro-influencer is dan wel kleiner, maar de betrokkenheid van het publiek is in de meeste gevallen groter dan die van de macro-influencer. Micro-influencers gaan echt nog met hun publiek om en creëren een band, terwijl macro-influencers dit gewoonweg niet meer kunnen door de omvang van het publiek. Juist hier liggen de kansen voor bedrijven.

Micro-influencers zijn voordeliger en kunnen effectiever zijn

De micro-influencers bouwen echt een band op met hun publiek en dit zorgt voor een hoge mate van betrokkenheid. Hierdoor zou een micro-influencer voor jouw merk veel effectiever kunnen zijn dan een macro-influencer. Met de hulp van een micro-influencer kun je een specifieke niche, een écht relevante markt, aanspreken. De investering is een stuk kleiner dan wanneer je wilt gaan samenwerken met een macro-influencer. Dit betekent dat het rendement aantrekkelijker is. De verwachting is dat steeds meer bedrijven in de toekomst zullen gaan samenwerken met micro-influencers.

Alleen de juiste influencer helpt je verder

Elke influencer, micro of macro, heeft een heel eigen publiek. Het is belangrijk dat jouw doelgroep en dit publiek met elkaar overeenkomen. Is dat niet het geval, dan bereik je niet veel met de samenwerking met deze influencer. Voor succes is het belangrijk dat de influencer aansluit bij jouw bedrijf én jouw doelgroep. Het aanbod influencers groeit gestaag door. Hierdoor kan het voor bedrijven moeilijk zijn om de juiste partij te kiezen. Wij hebben al meerdere bedrijven met succes geholpen aan een samenwerking met de juiste influencer. Natuurlijk gaan wij ook graag voor jou aan de slag. Wil jij meer weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.