Daarom heb je merkambassadeurs nodig op Instagram

Bedrijven hebben merkambassadeurs nodig op Instagram. Dit sociale platform groeit gestaag door. Het platform heeft al meer dan 1 miljard gebruikers en het is belangrijk om je er bewust van te zijn dat een groot deel van dit platform draait op merkambassadeurs. Op dit moment zijn er nog veel bedrijven die in hun marketingstrategie voor Instagram tekortschieten, vooral omdat er weinig of geen merkambassadeurs in de strategie worden meegenomen. Wat zijn merkambassadeurs nu precies en waarom heb jij ze ook nodig?

Wat zijn merkambassadeurs?

Merkambassadeurs worden ook wel eens influencers genoemd. Dit kan zeker zo zijn, maar dit hoeft niet. Influencers zijn mensen die eigenlijk hun werk hebben gemaakt van het promoten van bedrijven, merken, diensten of producten. Zij hebben een grote community opgebouwd en hebben invloed op het koopgedrag van hun volgers. Influencers zijn letterlijk ‘beïnvloeders’ en hebben daar hun werk van gemaakt. Een merkambassadeur kan zeker een influencer zijn, maar het kan ook gewoon een heel tevreden consument zijn.

Waarom heb jij merkambassadeurs nodig?

Maar liefst 60 procent van de Instagram gebruikers logt dagelijks in. Dat betekent dat jouw doelconsumenten geïnteresseerd zijn in wat er gepost wordt. Jij wilt dat meerdere posts betrekking hebben op jouw merk, want dat is dé manier om je doelgroep te bereiken. Merkambassadeurs hebben de mogelijkheid om authentieke berichten over jouw merk te maken. Consumenten zijn ‘ad blind’, wat betekent dat zij weinig waarde hechten aan een officiële advertentie als er ook authentieke posts over het merk te vinden zijn. Consumenten willen nieuwe producten en / of diensten leren kennen van hun leeftijdsgenoten. Merkambassadeurs worden beschouwd als peers. Zij posten de berichten die voor jouw doelgroep als het meest betrouwbaar worden gezien, en daarom heb je ze nodig.

Hoe vind je jouw merkambassadeurs?

Leuk natuurlijk, maar de merkambassadeurs staan niet vanzelf op je stoep en zullen ook zelden zichzelf aandienen als merkambassadeur. Hoe vind je ze? Er zijn meer manieren om mensen te identificeren die perfect passen bij je merkambassadeurs programma op Instagram. Influencers hebben veel volgers op Instagram, terwijl tevreden klanten misschien geen enorme sociale aanhang hebben, maar ze kunnen je merk nog steeds bij honderden van hun vrienden en familie onder de aandacht brengen. Identificeer influencers met een tool zoals GroupHigh of BuzzSumo. Je kunt je klantenserviceteam vragen om tevreden consumenten te identificeren. Mail hen en vraag hen om op Instagram te posten en jouw merk te taggen. Stuur een e-mail naar je tevreden klanten en vraag hen om hun ervaring met jouw merk op Instagram te delen. Dit zijn natuurlijk voorbeelden van manieren waarop je merkambassadeurs vindt.

Merkambassadeurs aanmoedigen om te posten

Influencers die echt hun werk hebben gemaakt van het ‘beïnvloeden’ van hun netwerk zullen betaald willen krijgen om een merkambassadeur te worden en voor jou te posten. Voor klanten werkt dit anders. Vaak is er wel wat creativiteit nodig en een beetje stimulans. Je kunt een leuke korting aanbieden of een gratis geschenk in ruil voor een post. Daarnaast kun je gebruikmaken van een echt ambassadeurs programma, waarmee mensen beloningen kunnen verdienen naar mate zij meer over jouw merk posten.

Maak gebruik van alle opties van Instagram

Instagram biedt steeds meer mogelijkheden voor bedrijven en het is goed om alle opties te benutten voor het bereiken van maximale prestaties. Hiervoor is het wel belangrijk dat je goed weet wat de mogelijkheden zijn, welke opties bij jouw bedrijf passen en hoe je ermee omgaat. Wil jij hier meer inzicht in verkrijgen? Volg dan eens een Instagram training bij ons.