Je eigen e-book in 10 stappen

Een eigen e-book maken is voor iedere ondernemer een must-do! Met een e-book heb je alle gelegenheid om jezelf neer te zetten als de expert binnen je vakgebied. Je kunt eindeloos veel onderwerpen aanspreken en echt meerwaarde bieden aan de lezer.

Niet vreemd dat steeds meer bedrijven aan de slag gaan met het maken van e-books. Maar hoe ga je nu het best te werk? Daar helpen wij je graag bij. In dit blog geven je we 10 stappen om tot een goed e-book te komen!

Wist je trouwens dat wij ook diverse gratis e-booken hebben? Deze kun je vinden op onze e-book pagina.

E-book maken in 10 stappen

Wij hebben een handig 10-stappenplan opgesteld om een eigen e-book te maken. Het maken van een e-book is veel meer dan enkel het schrijven van de tekst. Hierdoor kan het snel verwarrend zijn, waardoor je misschien zelfs wel van het project afziet. Zonde! Maak gebruik van ons 10-stappenplan en het maken van een e-book wordt een stuk eenvoudiger!

1. Los een probleem op van jouw publiek

Je hebt een bepaald publiek welke je wilt aantrekken. Leer dit publiek kennen en ontdek waar zij behoefte aan hebben. Een e-book is alleen succesvol als het onderwerp past bij de behoeften van je publiek. Neem dus de tijd om hier goed onderzoek naar te doen. Probeer erachter te komen waar ze last van hebben.

2. Geef een overzicht van elk hoofdstuk van je e-boek

Het is altijd goed om een overzicht van de hoofdstukken in het e-book op te stellen. Dit maakt het voor mensen makkelijker om de juiste informatie te vinden wanneer zij over iets specifieks willen lezen. Met een handig overzicht van de hoofdstukken maak je de lezers direct ook duidelijk wat zij van het e-book mogen verwachten.

Je kunt ook iedere tip gebruiken als een hoofdstuk. Dat werkt vaak wel handig. Dus je e-book kan heten: 10 tips om af te vallen. Iedere tip heeft dan een eigen pagina.

3. Verdeel elk hoofdstuk terwijl je schrijft

Het is goed om de hoofdstukken te verdelen terwijl je aan het schrijven bent. Je kunt de indeling vooraf bedenken, maar de ervaring leert dat het dan zelden uitkomt zoals je het vooraf bedacht had. Het is dus sneller, makkelijker en effectiever om de hoofdstukken te verdelen tijdens het schrijven.

4. Ontwerp je e-boek

Een e-book heeft een goed ontwerp nodig. Kies een passend lettertype en zorg voor een duidelijke opmaak. Laat de layout ook aan anderen zien en vraag om een mening. Wat voor jou heel logisch is hoeft niet logisch te zijn voor iemand die het e-book voor het eerst ziet.

5. Gebruik de juiste kleuren

Kleurgebruik is heel belangrijk. Maak altijd gebruik van de juiste kleuren. Uiteraard is het goed om te zorgen voor extra herkenbaarheid. Heb je een herkenbaar bedrijfslogo en een huisstijl in vaste kleuren? Laat deze kleuren dan ook een hoofdrol spelen in je e-book.

6. Gebruik visuals

Visuals zijn een ideale aanvulling op geschreven informatie. Veel mensen zijn visueel ingesteld. Door visuals toe te voegen zorg je ervoor dat informatie beter wordt verwerkt én beter wordt onthouden.

7. Markeer citaten of statistieken

Weet je nog hoe je dat vroeger altijd deed, op school, bijvoorbeeld als je een samenvatting moest schrijven? Je pakte een markeerstift en markeerde alle belangrijke zaken van de bestaande tekst. Pak dit ook zo aan in je e-book. Markeer citaten, statistieken en andere belangrijke informatie die lezers echt niet over het hoofd mogen zien.

8. Plaats de juiste call-to-action in je e-boek

Je wilt iets bereiken met je e-book. Maak in je e-book goed duidelijk wat dat is. Wat wil jij van de lezer? Wil je dat de lezer een aankoop bij je doet of misschien dat deze zich aanmeldt voor je digitale nieuwbrief? Zorg ervoor dat er een duidelijke call-to-action in je e-book aanwezig is.

9. Maak een duidelijke salespage

Je e-book sla je op als PDF en moet je nu natuurlijk op de markt gaan brengen. Hiervoor heb je een salespage nodig. Op deze pagina kunnen mensen hun gegevens achterlaten en zo het e-book downloaden. Zorg ervoor dat je salespage duidelijk is en ook op mobiel goed te lezen is. Hieronder zie je een voorbeeld van een salespagina.

10. Bied je e-book aan op een geschikt platform

Je e-book is klaar. Tijd om het te gaan aanbieden. Dit doe je het best op een platform dat de juiste functies en mogelijkheden biedt voor een succesvolle verkoop van je e-book. Wij raden je aan om eens een kijkje te nemen op het platform van Skillba. Daar kun je een gratis salespage maken om je e-book aan te bieden!