Hoe kies je een goede influencer voor jouw product?

Samenwerking met een influencer kan zeker vruchten afwerpen, maar dat hoeft niet. De resultaten hangen vooral samen met de relevantie van de influencer. Het is belangrijk om de samenwerking aan te gaan met een influencer die daadwerkelijk relevant is voor jouw bedrijf, jouw product en jouw doelgroep. Maar hoe kies je nu de juiste influencer voor jouw merk?

Tips voor het kiezen van een influencer

Om voordeel te halen uit de samenwerking met een influencer is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je met de juiste influencer gaat samenwerken. Het kiezen van een influencer die bij je past wordt steeds lastiger, eenvoudigweg omdat je een steeds grotere keuze hebt. Onderstaande tips helpen je bij het kiezen van de juiste influencer.

1. Bepaal welk platform jij wilt aanspreken

Influencer campagnes kunnen op meerdere platforms worden toegepast. Het is daarom belangrijk om goed te kijken op welk platform jij wilt gaan focussen. Hierbij kijk je natuurlijk vooral naar waar jouw doelgroep zich bevindt. Kies voor Instagram, Facebook of bijvoorbeeld YouTube. Dit is geheel afhankelijk van jouw specifieke doelgroep. Heb je een platform geselecteerd, dan kun je op zoek gaan naar goede influencers die op dat platform actief zijn.

2. Zijn er influencers die al over jou praten?

Er zijn veel verschillende influencers. De kans is zeker aanwezig dat er al influencers zijn die over jouw merk, jouw product of jouw sector praten. Dit zijn influencers die goed passen bij jouw bedrijf. Zij hebben een doelgroep die overeenkomt met de doelgroep die jij wilt aanspreken. Ofwel, de volgers die zij hebben en bereiken zijn de mensen die jij wilt bereiken met de influencer campagne. Controleer dus eens welke influencers het meest relevant zijn voor jouw merk.

3. Stel een budget vast

We kunnen er eerlijk over zijn. De tarieven die influencers vragen lopen sterk uiteen. De ene influencer vraagt honderd euro voor een hele campagne, de ander vraagt duizend euro om alleen een keer jouw bedrijfsnaam te laten vallen. Dit is dus zeker een factor om rekening mee te houden. Bepaal je eigen budget en bekijk welke influencers hierbij passen. Het heeft geen zin om influencers te benaderen die niet binnen je budget vallen. Geen enkele influencer brengt het tarief omlaag voor een campagne.

4. Controleer de waarde die een influencer biedt

Als jij wilt gaan samenwerken met een influencer, dan wil je dat de influencer meerwaarde aan jouw merk biedt. Dit betekent dat een samenwerking zinloos is wanneer een influencer niet tegemoet komt aan de kwaliteit die jij wel wilt bieden, of wanneer de influencer niet de waarde kan bieden die jij wel over wilt brengen. Het is altijd goed om eens eerdere campagnes van de influencer te bekijken om te zien of het wel echt bij jou past.

5. Laat je in geen geval misleiden

Een groot aantal volgers kan een verkeerd beeld wekken. Helaas zijn er ook mensen die zich voordoen als populaire influencer, maar die dit in werkelijkheid niet zijn. Een grote groep volgers kan ook bestaan uit 90 procent nep profielen. Controleer dit dus altijd om te voorkomen dat je wordt misleid.

Wij kiezen de beste influencer voor jouw campagne

Wij hebben een ruime ervaring met influencer campagnes en hebben al voor meerdere klanten de ideale influencer weten te selecteren. Natuurlijk staan wij ook voor jou klaar als jij wilt gaan samenwerken met een goede influencer, maar niet precies weet hoe en waar je moet beginnen. Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.