Je ROAS op Facebook: wat is dat nu precies?

We horen steeds meer over de ROAS op Facebook. Het is zeker goed om hier aandacht aan te besteden, want dat levert je veel voordelen op. Maar wat is de ROAS op Facebook nu precies en waarom is het belangrijk om deze te verbeteren? Wij vertellen je hier graag meer over.

Wat is de ROAS op Facebook?

ROAS is een afkorting die staat voor Return on Ad Spend. We hebben het dus over het rendement op de advertentie uitgaven op Facebook. Dit is niet zomaar een statistiek die je moet leren kennen. Het is in feite de belangrijkste Facebook-advertentiestatistiek. ROAS is een maatstaf voor het succes van je Facebook-advertenties en hoe winstgevend jouw advertenties zijn. Het is het online advertentie-equivalent van rendement op investering (ROI) en de hoeksteen die je besluitvorming in je advertentieaccount stuurt. De ROAS wordt automatisch berekend in je advertentieaccount door de statistiek van de aankoopconversiewaarde (de waarde van aankopen die is gegenereerd op basis van je advertenties) te delen door de advertentie-uitgaven. De resulterende waarde is een veelvoud.

Een voorbeeld uit de praktijk

Laten we er eens een voorbeeld bij nemen om goed duidelijk te maken wat de ROAS nu precies is. Stel dat je een aankoop conversiewaarde hebt van 10.000 euro en je hebt 2.000 euro uitgegeven aan de advertentie. Om de ROAS te berekenen zou je in dit geval 10.000 euro delen door 2.000 euro. Dit staat gelijk aan een rendement van 5 keer. Dus, voor elke euro die je hebt geïnvesteerd in Facebook advertenties heb je 5 euro aan inkomsten gegenereerd.

Waarom is de ROAS nu zo belangrijk?

De ROAS is een zeer belangrijke statistiek, maar toch wordt er niet altijd naar gekeken. Waarom is de ROAS nu zo belangrijk? De ROAS vertelt jou precies in hoeverre jouw advertentie effectief is. Als je 1 euro uitgeeft, dan wil je meer dan 1 euro terug verdienen. Je verdient liever 5 euro terug dan 2 euro. Kortom, je wilt maximaal rendement uit je Facebook advertentie halen, maar om je rendement te verhogen moet je wel goed weten hoe de prestaties er op dit moment voor staan. Pas je vervolgens iets aan de campagne aan? Dan kun je aan de hand van de veranderde ROAS zien of de aanpassing effectief is geweest of juist niet. Zo kun je blijven optimaliseren om een optimaal rendement uit je Facebook advertenties te halen.

Hoe verhoog je jouw ROAS?

Je kunt jouw ROAS effectief verhogen door acties op en buiten Facebook. Het is goed om op beide mogelijkheden te focussen als je de ROAS echt goed wilt verhogen. Wil je de hoogste ROAS genereren, dan blijf je focussen op het doorvoeren van verbeteringen. Check met regelmaat de ROAS en ontdek op die manier hoe aanpassingen of werkwijzen de statistiek hebben verhoogd of juist verlaagd. Zo stel je eenvoudig vast wat jouw doelgroep wel waardeert, en wat niet.

Zorg voor effectieve Facebook advertenties

Een Facebook advertentie die weinig waarde biedt zorgt in geen geval voor een hoge ROAS. Dit is dus altijd het eerste aandachtspunt: zorg voor de juiste advertenties. Je wilt niet dat jouw advertentie verdwijnt in de massa van andere advertenties, dus maak het uniek en pakkend voor jouw doelgroep. Wil jij hulp en ondersteuning bij het behalen van een goede ROAS op Facebook? Onze Facebook training helpt. Schrijf je direct in en profiteer!