De 10 meest uitdagende aspecten van social media

Dat je als bedrijf aanwezig moet zijn op social media is wel bekend. Het is geen nieuws wanneer we je vertellen dat je als bedrijf meer waardering krijgt en betrouwbaarder overkomt als je ook actief bent op social media. Tegenwoordig wordt het zelfs vreemd gevonden als een bedrijf niet terug te vinden is op social media. Dit alles betekent natuurlijk niet dat het ook makkelijk is.

Moeite met social media

Social media is in de basis relatief eenvoudig, zeker wanneer je er als persoon gebruik van maakt. Privé is social media gemakkelijker dan voor bedrijven. Er komt immers ook meer kijken bij het realiseren van een effectieve bedrijfspagina. Veel bedrijven hebben dan ook moeite met bepaalde aspecten van de sociale netwerken.

Dit zijn de 10 meest uitdagende aspecten van social media volgens bedrijven:

  1. Het meten van de ROI (Return on Investment), ook wel ROAS (Return on Advertising Spend) genoemd. Ongeveer 60% van de bedrijven heeft hier moeite mee.
  2. Het organiseren, vormgeven en inzetten van advertenties. Maar liefst 53% van de bedrijven vindt dit een hele uitdaging.
  3. Het uitproberen van de aanwezige activiteiten voor zakelijke doeleinden. De helft van de bedrijven ervaart dit als een behoorlijke puzzel.
  4. Het ontwikkelen van een effectieve en haalbare social media strategie. Maar liefst 48% van de bedrijven geeft aan hier moeilijk uit te kunnen komen.
  5. Het veiligstellen van voldoende interne middelen. Ongeveer 40% van de bedrijven ziet dit als een behoorlijke uitdaging.
  6. Het vaststellen en bereiken van de juiste doelgroep wordt door 37% van de bedrijven als erg lastig ervaren.
  7. Het volgen van de resultaten van social media op centrale dashboards. Zo’n 32% van de bedrijven ervaart dit als vrij ingewikkeld.
  8. Het bijhouden van alle veranderingen op social media. De sociale netwerken blijven groeien, ontwikkelen en veranderen. Meer dan een kwart van de bedrijven, namelijk 27%, vindt het moeilijk om alle veranderingen op social media bij te houden.
  9. Het integreren van diverse relevante social media tools. Er komen steeds meer tools bij en steeds minder bedrijven weten goed welke social media tools praktisch zijn en welke niet. Op dit moment ervaart 1 op de 5 bedrijven hier moeite mee.
  10. Het monitoren van de concurrentie. Een deel van de bedrijven, namelijk 16%, vindt het lastig om de concurrentie op een juiste wijze te monitoren op social media.

Social media training noodzakelijk

Het is duidelijk dat social media nogal wat uitdagende aspecten met zich meebrengt en dit zorgt ervoor dat bedrijven niet alles uit de sociale netwerken halen wat er zeker wel in zit.

Een gerichte social media training maakt zaken helder en zorgt ervoor dat je wél optimaal profiteert van social media. Wij helpen je natuurlijk graag verder.