Je bedrijf toekomstbestendig op social media

Social media are here to stay.. Er zijn nog steeds bedrijven die denken dat zij hun succes vast kunnen houden zonder ook maar iets met de sociale kanalen te doen. Deze bedrijven beginnen nu toch wel de eerste omzetdalingen te zien. Zonde, want social media hoeft je niet veel te kosten. Als jij als bedrijf klaar wilt zijn voor de toekomst, dan is het nu tijd om je onderneming toekomstbestendig te gaan maken op social media.

Toekomstgericht social media

Social media hebben de toekomst. Als bedrijf moet je niet alleen aanwezig zijn op de sociale kanalen, maar je moet er ook voor zorgen dat je bedrijf echt toekomstbestendig is op social media. Wij geven je enkele interessante tips om je hierbij te helpen.

1. Vertrouw niet op een enkel sociaal netwerk

Kies niet enkel voor Facebook of alleen voor Twitter. Als je klaar wilt zijn voor de toekomst, dan moet je je focussen op meer dan één netwerk. Dit betekent niet dat je direct met alle social media sites aan de slag moet. Integendeel. Dit kan heel overweldigend zijn. Onderzoek waar jouw doelgroep het meest actief is en begin daarmee. Als je daar eenmaal aan gewend bent dan kun je uitbreiden naar het volgende kanaal.

2. Kies voor de lange termijn

Veel bedrijven lijken te denken dat social media sprintjes zijn om te trekken. Het succes moet snel behaald worden en lukt dat niet, dan geeft men op. Stop met het denken dat social media een sprint zijn en begin met het denken dat social media een marathon zijn. Zo steekt het namelijk in elkaar. Alles kost tijd. Natuurlijk wil je zorgen voor groei via social media, maar dit gaat niet binnen 24 uur. Mik op de lange termijn en je hebt er echt profijt van.

3. Focus op relaties

Het opbouwen van relaties op sociale media is van cruciaal belang voor het toekomstbestendig maken van je bedrijf. Je kunt niet zomaar een paar tweets verzenden of een paar berichten plaatsen en verwachten dat mensen in je merk investeren. Neem de tijd om je publiek te leren kennen. Kijk naar met welke zoekwoorden je jouw doelgroep aan kunt spreken, maak gebruik van hashtags waar dat voordeel oplevert en bouw geloofwaardigheid op. Uiteindelijk zijn het de relaties met (toekomstige) klanten die jouw bedrijf groot gaan maken op social media.

4. Bouw een rotsvast merk

Misschien wel de belangrijkste manier om je bedrijf toekomstbestendig te maken is om een ​​merk te maken dat onmiddellijk herkenbaar is en waarop mensen vertrouwen. Daarvoor moet je alle kenmerken van je merk vertalen op sociale media. Identificeer hiervoor eerst met wie je te maken hebt. Check daarna waar deze personen behoefte aan hebben, zodat je kunt gaan werken aan hoe jij in deze behoeften kunt gaan voorzien. Zoek een probleem en bied een oplossing.

5. Blijf eraan werken

Voor bedrijven ligt een groot deel van de toekomst bij de social media. Voor het bereiken en vasthouden van succes zijn de sociale kanalen gewoonweg nodig. Dit betekent natuurlijk ook dat je actief moet blijven op social media. Maak een plan voor de lange termijn en zorg ervoor dat je goed actief blijft. Lukt dit je niet? Dan kun je social media uitbesteden.