20 Tips om een sterk merk te bouwen

Een sterk merk bouwen is niet makkelijk, maar met de juiste tips gaat het je zeker lukken. Het ene bedrijf is veel succesvoller in het versterken van het merk dan het andere bedrijf. Dit heeft vooral te maken met een gebrek aan kennis en planning. Een sterk merk bouwen gaat niet van de ene op de andere dag. Het is een proces dat voortdurend aandacht nodig heeft.

Deze tips helpen je met het bouwen van een sterk merk

Wij hebben 20 slimme tips voor je verzameld om een sterk merk te bouwen. Deze tips zijn makkelijk toe te passen en vereisen niet veel tijd. Als jij een sterk merk wilt bouwen, dan helpen onderstaande tips je daar zeker bij!

1. Laat perfectionisme gaan

Als je een merk wilt bouwen, dan kun je hier geen perfectionisme bij gebruiken. Het hoeft allemaal niet perfect. Het gaat erom dat je doet en niet zo zeer dat je het perfect doet.

2. Durf fouten te maken

Dit sluit aan op de eerste tip: durf fouten te maken. Het is niet erg om eens een misser te maken. Zie dit als een leermoment en ga weer door. Dát maakt je sterker!

3. Investeer in advies

Je presteert het beste wanneer je leert van de beste. Schaam je niet om eens om advies te vragen. Niet concurrerende merken die al heel sterk in de schoenen staan willen je waarschijnlijk wel een eind op weg helpen.

4. Overtref verwachtingen

Het is een slimme move om ervoor te zorgen dat de verwachtingen van jouw merk aan de lage kant zijn, zodat je alle gelegenheid hebt om deze ruim te overtreffen.

5. Toon waardering

Zonder klanten ben je nergens, dus toon altijd waardering in een gepaste vorm. Dit levert jouw merk / bedrijf weer meer waardering op en daar profiteer je van.

6. Voeg waarde toe

Het is belangrijk om waarde toe te voegen aan je merk. Waarom zou men nu juist voor jouw merk moeten kiezen? Wat is het voordeel ervan? Communiceer dit helder naar je doelgroep toe.

7. Maak jezelf zichtbaar

Je hebt online zichtbaarheid nodig om een sterk merk te bouwen. Ga dus aan de slag met het vergroten van je online zichtbaarheid. Publiceer blogs, whitepapers en nieuwsbrieven en deel via social media.

8. Verzamel testimonials

Goede testimonials werken sterk in je voordeel, dus verzamel er zo veel mogelijk van. Je kunt er niet genoeg van hebben, letterlijk!

9. Wees persoonlijk

Persoonlijkheid wordt zeer gewaardeerd. Presenteer je merk op een persoonlijke wijze en spreek je prospects direct aan. Dit schept direct een sterkere band.

10. Creëer een identiteit

Zorg ervoor dat je merk een eigen identiteit heeft. Creëer deze zorgvuldig en houdt hier in het vervolg aan vast. Zo geef je je merk als het ware een gezicht dat mensen gaan herkennen.

11. Bied hulp en ondersteuning

Geef eens advies, biedt eens wat hulp aan wanneer men het niet verwacht of geef ondersteuning zonder hier iets voor terug te vragen. De waardering is groot en het zal niet snel vergeten worden.

12. Focus op één ding tegelijk

Natuurlijk wil je zo veel mogelijk gedaan hebben, maar multitasken gaat ten koste van je concentratie. Focus op één ding tegelijk, zodat je zeker weet dat al je aandacht daarop gevestigd is.

13. Laat je passie zien

Het is niet direct het product dat je verkoopt, maar vooral de passie die je verkoopt. Het is jouw reden om te doen wat je doet die ervoor zorgt dat mensen juist van jou kopen. Laat je passie en enthousiasme dus zeker zien!

14. Leer je doelgroep kennen

Als jij je doelgroep optimaal aan wilt spreken, dan moet je weten wie jouw doelgroep is. Creëer een buyer persona en communiceer naar deze ideale klant toe. Dan zit je altijd goed in je toon en stijl.

15. Ken je concurrenten

Om je merk sterk te bouwen is het nodig om te weten tegen wie je het opneemt. Waar moet jij van winnen? Leer je concurrenten kennen en ontdek hoe jij hen kunt overtreffen.

16. Laat jezelf in actie zien

Het is goed om ervoor te zorgen dat je publiek weet wie jij bent. Niet jouw merk, maar jij! Laat jezelf eens in actie zien voor je merk, door middel van een leuk en persoonlijk filmpje bijvoorbeeld.

17. Blijf dichtbij jezelf

Als je dichtbij jezelf blijft, dan weet je zeker dat je natuurlijk overkomt. Daarnaast zorgt het ervoor dat je consistent blijft en dit is belangrijk als het gaat om engagement.

18. Deel je tegenslagen

Je kunt je merk versterken door ook je tegenslagen te delen met je doelgroep. Waarom? Omdat dit je betrouwbaarder maakt. Als jij niet alleen je ups deelt, maar ook je downs, dan levert dit je veel waardering op.

19. Gebruik veel visuals

Content is goed. Heel goed zelfs! Maar content is meer dan alleen tekst en dit vergeten veel bedrijven. Als jij je merk wilt versterken, dan heb je vooral ook veel visuals nodig. Denk aan fotomateriaal, video’s en infographics.

20. Blijf eerlijk

Wat je ook doet: maak het nooit mooier dan het is! Het is heel belangrijk om eerlijk te blijven en een eerlijk beeld te schetsen van jou en je merk. Dit spreekt voor je!

Kun jij wel wat hulp gebruiken?

Kun jij nog wel een steuntje in de rug gebruiken bij het bouwen van je merk? Wij helpen je graag! Je kunt een social media training volgen of je blogs uitbesteden, bijvoorbeeld. Gaat je voorkeur eerder uit naar het laten maken van een effectieve bedrijfsvideo? Ook dan staan we voor je klaar. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.