iOS 14-update bezorgt social media hoofdpijn!

Apple heeft aangegeven veranderingen door te willen voeren in iOS 14. Over het algemeen is iedereen altijd blij met updates. In de meeste gevallen biedt het immers verbetering. Deze update is anders. Het is namelijk zo dat de veranderingen in iOS 14 invloed hebben op de manier waarop sociale kanalen gebruikt worden. Al meerdere sociale platforms, waaronder Facebook en Instagram, hebben laten weten behoorlijke hoofdpijn te krijgen van de geplande iOS 14 update.

Bezorgdheid over de update bij sociale kanalen

Waarom is er zo veel bezorgdheid ontstaan over de nieuwe update die Apple door wil gaan voeren? Dit heeft vooral te maken met de geplande veranderingen, die gebruikers expliciet zullen vragen om zich aan te melden voor het bijhouden van gegevens voor elke app op hun apparaat. Het is precies dit gegeven dat zorgt voor bezorgdheid bij voornamelijk de sociale advertentienetwerken. Zij zijn namelijk van mening dat deze veranderingen hun kernactiviteiten zullen beïnvloeden.

Facebook en Instagram protesteren

Het zijn vooral Facebook en Instagram die behoorlijk wat hoofdpijn ervaren door de veranderingen van Apple. Het is dan ook zo dat zij, naar hun eigen zeggen, het meest zullen worden getroffen door de iOS 14 update. Facebook heeft al een waarschuwing naar Audience Network-adverteerders gestuurd, waarin werd uitgelegd dat de wijzigingen in het IDFA-systeem (IDFA) van Apple het uitgebreide advertentienetwerk mogelijk zouden kunnen verlammen zodra het eenmaal is uitgerold. Instagram-chef Adam Mosseri heeft in een interview met CNBC ook zijn bezorgdheid geuit over de update en hoe deze van invloed kan zijn op Instagram-adverteerders in de toekomst.

Hoe zit het dan precies met het IDFA-systeem?

Goede kans dat je helemaal niet zo op de hoogte bent van het IDFA-systeem. Velen zullen niet eens weten wat het is en waarom er nu allemaal zo veel heisa over is ontstaan. We geven je natuurlijk graag een korte uitleg. IDFA stelt app-eigenaren in staat om individuele gebruikersgegevens binnen apps te volgen, inclusief acties in de app, apparaat informatie en acquisitie-inzichten. IOS-gebruikers kunnen zich momenteel afmelden voor IDFA-tracking, maar de instellingen hiervoor zijn niet gemakkelijk toegankelijk en er is wat graafwerk voor nodig om het te vinden. De update naar iOS 14 zorgt ervoor dat IDFA zich expliciet aanmeldt met een nieuwe pop-up prompt voor elke app. De zorg is dat hierdoor veel meer gebruikers zich zullen afmelden. Hierdoor zullen de trackingcapaciteit en daaropvolgende opties voor advertentie targeting aanzienlijk afnemen.

Maakt Apple zich druk over de bezorgdheid?

Apple heeft inmiddels aangegeven de zorgen van de sociale kanalen wel te begrijpen. Toch hebben zij ook besloten om de veranderingen gewoon door te voeren. Wel heeft Apple aangegeven de ontwikkelaars wat meer ruimte te willen geven. Zij hebben inmiddels aangekondigd dat zij de IDFA-veranderingen tot volgend jaar uit zullen stellen, zodat ontwikkelaars meer tijd hebben om zich op de betreffende veranderingen voor te bereiden.

Uitstellen is geen oplossing volgens social experts

De sociale kanalen zijn niet geholpen met het aanbod om de veranderingen uit te stellen naar volgend jaar. Het feit dat de veranderingen zullen worden doorgevoerd blijft hetzelfde, net als de gevolgen. Mosseri geeft aan dat de veranderingen problematisch zullen zijn voor Instagram, vooral omdat het ecosysteem zodanig verandert dat adverteerders hun investeringsrendement niet echt kunnen meten. Hij geeft aan dat dit nog veel problematischer zal zijn voor kleine ondernemingen. Volgens hem zijn er miljoenen MKB’s die vertrouwen op de advertentietools die worden aangeboden door Facebook en Instagram. Zij doen dit om zich op een specifiek publiek te richten en die klanten te bereiken met kosteneffectieve promoties. De IDFA-wijzigingen hebben invloed op dat proces. Zij maken het veel moeilijker om de positieve voordelen van geavanceerde advertentie targeting effectief te maximaliseren.

Moeten we stoppen met social ads?

Ondernemers zien de bui al hangen. Zij hebben straks iets moois opgebouwd op social media en moeten nu weer zoeken naar nieuwe mogelijkheden om hun publiek te bereiken. Deze zorgen zijn op dit moment nog onterecht. Het is niet duidelijk wat de exacte invloed van de iOS update zal zijn voor adverteerders. Ons advies is dan ook: blijf je social campagnes inzetten voor je bedrijf. Wil jij het maximale uit social media halen? Volg dan eens een social media training bij ons!