Instagram toekomst: 7 unieke voorspellingen

Instagram blijft groeien. In 2017 groeide het sociale kanaal met maar liefst zo’n 35 procent. We zien steeds meer bekende en grote merken van internationaal niveau verschijnen op Instagram. Dit zorgt ervoor dat er verwacht wordt dat Instagram ook in 2018 nog flink groeit.

Wat voorspellen de Instagram-kenners?

Amerikaanse Instagram-kenners en analisten hebben het verloop van Instagram de laatste jaren in kaart gebracht en enkele interessante voorspellingen gedaan. Hieronder vind je de 7 meest interessante Instagram voorspellingen.

1. Meer leeftijdsgroepen

Instagram is op dit moment nog voornamelijk een sociaal kanaal voor twintigers, dertigers en veertigers. De verwachting is dat ook de doelgroep 13- tot 17-jarigen en de doelgroep 50- tot 55-jarigen zich zullen aansluiten. Het grootste deel van de nieuwelingen op Instagram behoort tot generatie Z.

2. Meer AR en VR

Instagram zal meer gaan draaien om Augmented Reality en Virtual Reality, AR en VR. Dit jaar verschijnt de AR-effectstudio van Facebook al op Instagram, waarmee iedereen aan de slag kan voor onder meer Instagram Stories. Interactieve content zal blijven groeien op Instagram.

3. Hashtags worden nog belangrijker

Hashtags zijn nu al belangrijk op Instagram, maar zij zullen naar alle waarschijnlijkheid nog belangrijker gaat worden. Tijdens de F8 conferentie werd er al gesproken van meer functies die met hashtags te maken hebben, zoals ‘Ontdekken’ dat zal worden toegevoegd. Door hashtags nog waardevoller te maken wordt het voor bedrijven makkelijker om beter te focussen op niches en interesses.

4. Meer live streaming

Live video is booming, en dit blijft het ook. Sterker nog, in 2017 steeg de kijktijd met maar liefst 80 procent ten opzichte van 2016. New York Magazine voerde onderzoek uit naar de groei van live streaming op Instagram. Zij voorspellen dat live video maar liefst 15 keer groter zal zijn in 2020 dan dat het in 2016 was.

5. De manier van shoppen verandert

Instagram zal ervoor zorgen dat de manier van online winkelen verandert. Het sociale netwerk is nu al hét netwerk waar mensen nieuwe merken en producten willen ontdekken. Dit wordt sterker. Er kan nu al direct worden gewinkeld en de mogelijkheden zullen snel uitbreiden. Merken kunnen 20 producten per productcarrousel tonen of 5 producten per Instagram post.

6. Influencer marketing wordt groter

Er verschijnen meer generatie Z leden op Instagram en dit zijn dé mensen die het meest worden beïnvloed door influencers. De voorspelling is dan ook dat bedrijven alleen nog écht succesvol kunnen zijn op Instagram wanneer er een influencer wordt betrokken bij de marketingstrategie. Op dit moment is het al zo dat Amerikaanse bedrijven een ROI van 6,5 dollar hebben op elke dollar die zij besteden aan influencer marketing op Instagram.

7. Anti-pest omgeving

Instagram zal meer aandacht gaan besteden aan het voorkomen van pestgedrag op het netwerk. Er zullen anti-pestfilters verschijnen om kwetsend gedrag tegen te gaan. Het nieuwe filter zal negatieve opmerkingen over persoonlijkheid of uiterlijk direct wegfilteren.

Meer veranderingen op Instagram

Als de analisten ergens duidelijk over zijn, dan is het wel dat bedrijven klaar moeten zijn voor veel veranderingen op Instagram. De betrokkenheid zal extreem groeien en bedrijven kunnen er optimaal hun voordeel mee doen. Volgens de kenners is de beste strategie een focus op kwaliteitsinhoud en een gediversifieerde advertentiestrategie. Wil jij optimaal gebruik maken van Instagram om je bedrijf te laten groeien? Volg dan eens een Instagram training bij ons of neem vrijblijvend contact met ons op.