Het plaatsen van Instagram Stories laat je volgersgroep groeien!

Iedereen weet inmiddels dat je veel succes kunt boeken door gebruik te maken van Instagram Stories. Toch denken veel bedrijven dat je met Instagram Stories vooral het publiek bereikt dat jou al volgt. Dit blijkt in de praktijk niet helemaal het geval te zijn. Het is namelijk zo dat Instagram Stories bijdragen aan de groei van je volgersgroep wanneer je dit goed aanpakt.

Meer Instagram Stories zorgt voor groei

Uit onderzoek blijkt dat Instagram-accounts die veel feed posts publiceren, ook meer Instagram Stories plaatsen. Het aantal volgers van de Instagram profielen speelt hierbij ook een rol. Voor het onderzoek, dat in Duitsland is uitgevoerd, werden 120 zakelijke accounts op Instagram onderzocht. Hieruit bleek dat hoe meer volgers een Instagram-account had, hoe hoger het aantal Instagram Stories dat werd gepost. Instagram accounts met tussen de 100.000 en 500.000 volgers publiceren elke dag meer dan 3 Instagram Stories.

De frequentie van Instagram Stories is belangrijk

Het aantal gepubliceerde Instagram Stories is ook aanzienlijk hoger dan het aantal gepubliceerde feed posts bij de meeste grote accounts. Als je beide formaten bij elkaar optelt, publiceren grote accounts elke dag ongeveer 4 stukjes inhoud op Instagram. Als een Instagram-account maximaal 10.000 volgers heeft, dan is het één Instagram Story per dag. Je kunt dus stellen dat hoe groter de accounts, hoe meer Instagram Stories worden ingezet om bestaande volgers met content te bereiken en het organische bereik van Instagram Stories voor zichzelf te benutten. Er zijn grote verschillen tussen de gemiddelde waarden van de Instagram verhaalfrequentie en de meest actieve Instagram-accounts.

Wat doen de meest actieve zakelijke Instagram-accounts?

De meest actieve zakelijke Instagram-accounts publiceren elke dag meer dan 8 Instagram Stories. Dat is natuurlijk bijzonder veel, maar het lijkt erop dat dat ook precies dé factor is die het aantal volgers gestaag door laat groeien. In alle verschillende accountgroottes zien we duidelijke verschillen tussen de gemiddelde waarden en de meest actieve accounts. In de meeste gevallen zien we dat de accounts met de meeste Instagram Stories per dag ook de meeste feed posts hebben. Gemiddeld zien we 11 posts per dag van de grootste en meest succesvolle zakelijke accounts. Het gaat dan om gemiddeld 8 Instagram Stories en 3 feed posts per dag.

Garanderen Instagram Stories succes voor bedrijven?

Deze statistieken laten je al snel denken dat Instagram Stories gegarandeerd succes opleveren voor je bedrijf. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn, dus vergis je hier niet in. De kwaliteit van de inhoud is absoluut bepalend. Dit geldt voor de feed en voor Instagram Stories. Als je veel Instagram Stories publiceert, maar je volgers geen toegevoegde waarde biedt, bereik je geen hoog bereik of interacties. De hoge frequentie zou geen positief effect hebben, eerder een negatief effect. Het is daarmee zeker niet de bedoeling dat je achter elkaar Instagram Stories gaat plaatsen, alleen maar om het plaatsen. Hierdoor verlaagt de waarde en dat doet je account eerder kwaad dan goed.

Leer goed omgaan met de mogelijkheden van Instagram

Instagram Stories kunnen je aantal volgers absoluut laten groeien, en snel ook, maar dan moeten de verhalen wel echt meerwaarde bieden. Daarnaast kun je natuurlijk nog veel meer met Instagram om je zakelijke account te boosten. Wil jij goed leren omgaan met Instagram en er maximaal succes uit halen voor jouw bedrijf? Volg dan eens een Instagram training bij ons.