Vind de beste hashtags voor je zakelijke post!

Het vinden van de beste hashtags voor zakelijke posts is niet makkelijk. Natuurlijk, er zijn altijd wel een paar hashtags die misschien voor de hand liggen. Het is eenvoudig om deze gewoon aan je bericht te koppelen en verder nergens naar te kijken. Maar levert dit je ook echt succes op? Waarschijnlijk niet! Wat we ook vaak zien, is dat bedrijven onder elke posts precies dezelfde rij hashtags plaatsen. Ook dit is not done. Het werkt je tegen, al ben je je daar meestal niet bewust van. Hashtags moeten vooral per post uniek en relevant zijn. Hoe vind je nu de beste hashtags voor jouw zakelijke posts?

Tips om de beste hashtags te vinden

Hashtags kunnen het bereik van jouw zakelijke posts flink vergroten, maar dan is het wel zaak om de juiste hashtags te vinden. De beste hashtags zijn eigenlijk voor iedere post anders, dus ga niet uit van standaarden en maak geen gebruik van standaard hashtags. Wij geven je graag 4 slimme tips om de beste hashtags te vinden voor jouw zakelijke posts.

1. Doelgroep segmenten zijn belangrijk

Wie zijn je klanten en wat hebben ze gemeen? Dit is waar buyer persona’s van pas kunnen komen, zodat je een goed beeld krijgt van verschillende segmenten van je doelgroep. Het is essentieel om te begrijpen wie je publiek is, wat ze willen vinden en hoe ze ernaar op zoek zijn. Kijk goed naar je buyer persona’s en maak een lijst met verschillende onderwerpen waar mensen naar op zoek zijn of waarin ze geïnteresseerd zijn. Dit kan een goede plek zijn om je hashtag-onderzoek te starten. Je weet namelijk precies waar je op moet focussen.

2. Het zoeken naar trends en relevante onderwerpen

Start met het zoeken naar trends die aan jouw branche gerelateerd zijn. Zoek ze niet alleen, maar onderzoek ze ook. Wat kun jij ermee? Zoekwoorden die je momenteel gebruikt zijn in de meeste gevallen een goede basis voor het starten van een hashtag onderzoek. Je kunt bijvoorbeeld eens een onderzoek starten op Instagram.

Tik in de Instagram app op het vergrootglas pictogram, selecteer vervolgens ’tags’ in het vervolgkeuzemenu en voer jouw hashtags één voor één in de zoekbalk van Instagram in. De resultaten van elke zoekopdracht onthullen alle top-hashtags die nauw verwant zijn aan de hashtag die je hebt gezocht. Hierdoor krijg je ideeën voor nog meer hashtags die je kunt gebruiken om je publiek te bereiken en ermee in contact te komen.

3. Volg de juiste bedrijven en influencers

Kijk eens goed naar wat jouw doelgroep doet. Welke bedrijven volgen zij? Welke influencers volgen zij? Ontdek dit eens en ga deze bedrijven en influencers ook volgen. Het is namelijk een perfecte manier om te ontdekken welke hashtags door hen worden gebruikt. Je ontdekt makkelijk welke hashtags het zijn die succes opleveren. Daar kun jij verder mee. Goede kans dat je hashtags ontdekt die ook voor jou relevant zijn, maar waar je zelf gewoon niet eerder aan gedacht hebt.

4. Een hashtag tool gebruiken

Er zijn veel verschillende tools beschikbaar die jou helpen om de beste hashtags te vinden voor op social media. All Hashtags en Hootsuite zijn voorbeelden van dergelijke tools. Deze oplossingen helpen je niet alleen om de juiste hashtags vast te stellen, maar bieden je ook de nodige nieuwe inzichten waar je mee verder kunt. Natuurlijk hoef je niet zomaar alles aan te nemen. Noteer de voorgestelde hashtags en ga ze eens onderzoeken. Maak er eens een goede brainstormsessie van. Het levert je gegarandeerd goede, bruikbare hashtags op voor je toekomstige posts op social media.

Meer bereik met je social media posts

Hashtags zorgen voor een groter bereik op social media, maar met alleen goede hashtags ben je er natuurlijk nog niet. Er is meer voor nodig. Je posts zelf moeten natuurlijk ook interessant en waardevol zijn. Lijkt het niet te lukken om voldoende succes te halen uit je social media investeringen? Volg dan bij ons een social media training. Wij helpen je graag verder.