Instagram gaat Reels nu al aanpassen

Het is nog niet zo heel lang geleden dat Instagram de nieuwe functie, Reels, aankondigde. Dit gebeurde vooral als antwoord op het steeds populairder wordende TikTok. Instagram Reels werd dan ook al snel neergezet als TikTok kloon. Instagram heeft nu besloten om de Reels functie aan te passen, vooral om de aantrekkingskracht van de korte video’s te maximaliseren. Het sociale netwerk heeft op internationaal niveau feedback verzameld van gebruikers en passen op basis hiervan de functie aan. Zo wil Instagram laten zien dat het netwerk goed luistert naar wat gebruikers graag willen zien.

Korte video’s worden dubbel zo lang

Instagram Reels mochten maximaal 15 seconden duren. Dit is ook precies de focus van TikTok, al is het daar wel mogelijk om langere video’s te maken. Het blijkt dat veel gebruikers de grens van 15 seconden toch wat aan de lage kant vonden. Instagram gaat het daarom nu mogelijk maken om Reels te maken van maximaal 30 seconden. Het netwerk geeft aan dat de extra tijd bedoeld is om meer speelruimte te creëren.

Het verleiden van TikTok gebruikers

Het is vrij eenvoudig om video’s te bewerken. TechCrunch volgt alle ontwikkelingen op de voet en geeft aan dat het een strategische zet van Instagram is om de maximale tijd op 30 seconden te zetten. Op TikTok is de maximale tijd 60 seconden. Door op de helft te gaan zitten wil Instagram, volgens de kenners, TikTok gebruikers verleiden om hun video’s te hergebruiken voor het maken van Reels. Doordat de tijd iets korter is, moet de video uiteraard worden ingekort dan wel bewerkt. Hierdoor zouden de video’s toch weer uniek worden ten opzichte van de video’s die eerder al op TikTok verschenen. Reels-makers kunnen nu ook de timer met 10 seconden verlengen terwijl ze hun clips opnemen. Daarnaast worden er verbeteringen aangebracht in de opties voor bijsnijden en verwijderen. Ook dit zou erop wijzen dat Instagram ervoor wil zorgen dat TikTok gebruikers hun video’s gaan bewerken voor Reels.

Reels is TikTok, maar dan slechter

Instagram Reels is nog niet zo heel lang actief en dit zorgt ervoor dat mensen vooral gaan twijfelen over de redenen van het netwerk om nu al wijzigingen aan te brengen in het concept. Velen zijn van mening dat het vooral een slecht teken is dat er zo snel na de lancering al aanpassingen worden gedaan. Wanneer we kijken naar de algemene feedback, dan zien we dat Instagram Reels makkelijk wordt omschreven als: ‘precies als TikTok, maar dan slechter’. Dit belooft niet veel goeds, maar het lijkt er wel op dat het heel erg samenhangt met het succes van TikTok. Komt TikTok op enig moment te vervallen, zoals wordt geprobeerd om TikTok te verbieden in Amerika, dan zou Instagram Reels ineens wel het beste alternatief worden.

De invloed van TikTok op Instagram Reels

We hebben allemaal wel het nieuws meegekregen dat er geprobeerd wordt om TikTok te verbieden in de Verenigde Staten. Tot op heden is het niet gelukt om de app te verbieden, maar er worden natuurlijk wel andere acties ondernomen. Zo zijn er berichten dat de personalisatie-algoritmen van TikTok niet zullen worden opgenomen in de Oracle / Walmart-deal en dit kan een zeer negatieve uitwerking op TikTok hebben. Het wordt een beetje een ‘de één zijn dood is de ander zijn brood’ verhaal. Als TikTok valt óf sterk moet veranderen, dan komt dit waarschijnlijk ten goede voor de populariteit van Instagram Reels.

Gelukkig is Instagram zo veel meer dan enkel Reels!

Reels van Instagram is dus niet bepaald de topfunctie op dit moment en we weten niet wat de toekomst gaat doen. Dit hangt voor een groot deel ook af van wat TikTok gaat doen. Blijft TikTok zoals het is? Dan gaat Instagram Reels zeker niet groter worden. Gelukkig is het netwerk veel meer dan enkel Reels en kun je er als ondernemer flink voordeel uit halen. Wil jij het maximale bereiken met je zakelijke Instagram account? Volg dan eens een Instagram training bij ons.