Cinemagraphs winnen aan populariteit

De cinemagraph wint op dit moment sterk aan populariteit. Leuk om te weten natuurlijk, maar veel mensen kunnen zich eigenlijk nog geen voorstelling maken bij de cinemagraph. Je kunt er natuurlijk als bedrijf niet mee aan de slag als je niet weet wat het precies is. Toch is het voor bedrijven wel aan te raden om ook aandacht te gaan besteden aan de cinemagraph, vooral door de snel groeiende populariteit ervan, zeker op social media. Wij vertellen je meer over de cinemagraph.

Wat is een cinemagraph precies?

Op social media kennen we natuurlijk vooral de foto’s en afbeeldingen, ofwel de stilstaande beelden, en de video’s, ook wel de bewegende beelden. Is een cinemagraph nu een stilstaand beeld of een bewegend beeld? Eigenlijk is het allebei! Dat betekent dat het voor een deel een foto is en voor een deel een video. De cinemagraph zit eigenlijk precies tussen deze twee in. Het is een foto waarvan bepaalde delen bewegen.

Wie heeft dat nu weer bedacht?

Een logische vraag! De cinemagraph is natuurlijk niet zomaar uit de lucht komen vallen. Twee kunstenaars en fotografen hebben de cinemagraph bedacht. Jamie Beck en Kevin Burg hebben de cinemagraph al in 2011 de wereld in gestuurd na wat puzzelen met hun eigen materiaal. Lange tijd werd er niet heel veel aandacht aan besteed, maar mensen zijn natuurlijk altijd op zoek naar ‘iets anders’ om indruk mee te maken. Zo kwam de cinemagraph boven water, waarvoor inmiddels software gekocht kan worden.

Bekende merken zetten cinemagraphs in

De cinemagraph is inmiddels een echte trend aan het worden. Niet alleen kleinere en minder bekende bedrijven gaan er actief mee aan de slag. Enkele internationaal bekende merken hebben zich ook al aan de cinemagraphs gewaagd. Victor & Rolf hebben deze trend al goed opgepakt en ook de merken Mercedes en Pepsi zijn er al flink mee aan de slag gegaan.

Hoe maak je een cinemagraph?

Er zijn al meerdere softwareprogramma’s ontwikkeld om makkelijk een cinemagraph mee te kunnen maken. Er zijn bedrijven die één van deze speciaal ontwikkelde programma’s aanschaffen, maar er zijn ook voldoende ondernemingen die kiezen voor het gebruik van PhotoShop. Ja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.. Het maken van een cinemagraph is niet moeilijk, zeker niet met goede software, maar het vraagt wel even wat tijd. Vanaf precies hetzelfde punt moet er een video opgenomen worden en een foto gemaakt worden. Vervolgens worden deze binnen het programma samengevoegd. Een deel van de foto wordt vervangen door het stukje video dat hier precies in past. Het resultaat is een foto waarin één specifiek deel, zoals een object of een persoon, beweegt.

Indruk maken op social media met de cinemagraph

De cinemagraph wordt op social media automatisch in een loop afgespeeld. Het ‘video-deel’ begint direct af te spelen wanneer iemand het tegenkomt in de tijdlijn, bijvoorbeeld op Facebook, al kun je het automatisch afspelen als gebruiker natuurlijk ook uitschakelen. Wie dit niet heeft gedaan ziet direct de foto met het bewegende deel en raakt getriggerd. Zo weet de cinemagraph grote indruk te maken op social media en kun je er als bedrijf zeker je voordeel mee doen.

Ook je voordeel doen met social media?

Indruk maken op social media betekent méér succes voor je bedrijf. Toch valt het lang niet altijd mee om echt de juiste, pakkende indruk te maken op social media. Kun je hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Meld je dan aan voor één van onze social media trainingen.