Zelf een infographic maken? 5 tips!

Met een infographic kun je een grote doelgroep bereiken. Sterker nog, je kunt er vaak een doelgroep mee aanboren die je niet eerder hebt weten te bereiken. Infographics hebben namelijk een enorm bereik door de hoge deelbaarheid en de goede manier van informatieverwerking. We onthouden visuele informatie eenvoudigweg beter dan tekstuele informatie. Maar hoe moet je nu zelf een infographic maken?

Hier moet je rekening mee houden

Je kunt prima zelf een infographic maken om voor je bedrijf in te zetten, maar dan moet je wel met een aantal belangrijke zaken rekening houden. Wij geven je inzicht in 5 belangrijke punten.

1. Focus op je doelgroep

Een belangrijk eerste punt is het leggen van de focus. Het komt vaker voor dat bedrijven in hun infographics van zichzelf uit gaan in plaats van uit gaan van de online bezoeker. Het gaat niet om het verwerken van informatie die jij kwijt wilt, maar om het verwerken van informatie die de doelgroep wil zien. Een groot verschil waar je zeker aandacht aan moet besteden.

2. Maak het niet te moeilijk

Eén van de voordelen van infographics is dat ze geavanceerde ideeën kunnen distilleren in een eenvoudige visuele vorm. Alles in je infographic moet direct begrijpelijk zijn. Maak er dus geen puzzel van, want dan zullen mensen snel door scrollen en laat je alle aandacht liggen voor de concurrent. Je infographic wordt niet interessanter als je deze moeilijker maakt, dus houd altijd in gedachten dat je het vooral simplistisch moet houden.

3. Beperk je tot één onderwerp

Zorg ervoor dat je altijd maar één onderwerp centraal zet in een infographic. Dit houdt het helder voor iedereen. Het zorgt er ook voor dat je de infographic niet veel te groot moet maken om alles erin te kunnen passen. Heb je meerdere onderwerpen te verwerken in een infographic? Maak dan gewoon meerdere infographics. Zo zorg je er makkelijk voor dat jouw infographics hun doelen echt bereiken.

4. De juiste balans

De perfecte infographic heeft een optimale balans tussen visueel en tekstueel. Wanneer je een infographic vooral uit afbeeldingen laat bestaan en weinig tekst toevoegt, dan kan dit ervoor zorgen dat het niet helemaal duidelijk is. Heb je juist veel tekst en weinig visuals? Dan had je evengoed gewoon een tekst kunnen publiceren. Zorg voor een optimale balans om een echte treffer te presenteren.

5. Promoot je infographic

Infographics kunnen uitstekend voor je werken, maar dan moeten mensen wel weten dat jouw infographics bestaan! Je zult zelf de eerste stap naar buiten toe moeten zetten. Deel je infographic op social media en zorg voor de juiste promotie. Als je dit goed aanpakt, dan beweegt jouw infographic zich als een lopend vuurtje over social media.

Wij helpen je graag verder

Wil jij infographics voor je bedrijf inzetten, maar kun of wil je deze niet zelf maken? Dan kunnen wij je hier verder mee helpen. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.