‘Indeed.nl stuurt LinkedIn de laan uit’

Als oriëntatiekanaal is LinkedIn niet langer de grootste. Intelligence Group heeft dit vastgesteld aan de kant van het AGO (Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek). In 2016 heeft Indeed.nl ervoor gezorgd dat LinkedIn van de eerste plek werd verstoten. In het jaar ervoor stond LinkedIn het hele jaar nog bovenaan de lijst van favoriete kanalen voor carrièreoriëntatie, maar volgens het onderzoek maken we nu liever gebruik van Indeed.nl. Eerder al konden wij je melden dat de Indeed app het populairst was onder de banen-apps.

Hoe liggen de verhoudingen tussen LinkedIn en Indeed.nl?

Indeed.nl is op dit moment met een kleine 4 procent populairder. Het is namelijk zo dat 12,7 procent van de Nederlanders kiest voor LinkedIn als oriëntatiekanaal en iets meer dan 16 procent gaat toch voor Indeed.nl. Het is dan ook zo dat Indeed.nl gegroeid is, terwijl LinkedIn gekrompen is in ons land. LinkedIn had te maken met een verlies van 6 procent als het gaat om de populariteit, terwijl Indeed.nl hierin met 48 procent groeide.

De meest populaire banensites moeten inleveren

Wel is het zo dat social media de banensites een beetje om zeep gaan helpen. Het is namelijk zo dat de vacaturewebsites die enkele jaren geleden nog de grootsten waren nu ook moeten gaan inleveren, en flink ook. Intermediair verliest met 21 procent het minst, gevolgd door Monsterboard met 23 procent. De Nationale Vacaturebank verliest 24 procent en Werk.nl, het initiatief dat hoort bij het UVW, levert maar liefst 40 procent in.

Wie staat er einde 2017 op nummer 1?

Analisten roepen nu heel stellig dat ‘Indeed.nl LinkedIn de laan uit stuurt’, maar dit is nog maar de vraag. Wat aan het begin van dit jaar zo is, is geen garantie voor wat we tegen het einde van het jaar te zien krijgen. De social media partijen die kunnen worden gebruikt als oriëntatie kanaal staan ook niet stil. Zo komt Facebook met veel uitbreidingen op het gebied van vacaturefunctionaliteit en LinkedIn heeft ook nog heel wat vernieuwingen op de planning staan. Zeker Facebook heeft grote plannen om zichzelf straks ook neer te zetten als vacaturewebsite in een ‘sociale verpakking’. Natuurlijk zal ook LinkedIn niet snel opgeven.

Indeed.nl is ook niet alles

Er zijn ook veel werkzoekenden die Indeed.nl helemaal niet zo waarderen. Dit heeft dan vooral te maken met de vreemde vorm van misleiding, volgens de testers. Wanneer je via Google zoekt naar een baan in je eigen woonplaats, dan worden er in de resultaten ‘feiten’ genoemd van Indeed.nl en deze kloppen allerminst. Indeed.nl neemt hiervoor namelijk vacatures van een wel heel brede regio in plaats van alleen in de gezochte plaats.

De proef op de som

Wij namen de proef op de som en vroegen Google om ons de vacatures in Katwijk (Zuid-Holland) te tonen, waar in verband met de strandtenten nu meer banen beschikbaar komen. De plaats kent meerdere delen, zoals Katwijk Binnen, Katwijk aan Zee en Katwijk aan den Rijn. In de Google-resultaten kregen wij van Indeed.nl te zien dat er 18.517 vacatures in Katwijk aan den Rijn zijn en 17.765 vacatures in Katwijk aan Zee. Daarnaast zagen wij dat er 1.636  administratief medewerkers worden gezocht in heel Katwijk. Na doorklikken bleken dit er nog geen handjevol te zijn. Logisch ook, want er zijn nog geen 2.000 bedrijven in het hele dorp te vinden.

De werkelijke vacatures kwamen vooral uit Amsterdam en Rotterdam. Deze steden liggen resp. 56,2 en 43,9 kilometer bij Katwijk vandaan. We moeten de testers op basis hiervan toch wel gelijk geven dat er een eigenaardige vorm van misleiding wordt toegepast, al wordt dit beperkt tot de resultaten in zoekmachines.

LinkedIn blijft toch socialer

Uiteindelijk blijft LinkedIn toch socialer volgens de actieve gebruikers. Er zijn mensen die je vacatures toesturen, die met je meedenken en die je taggen bij passende vacatures. Dit maak je op vacaturesites niet mee. We gaan het zien hoe het ervoor staat aan het einde van 2017!

Ben je geïnteresseerd in social media en wil je meer weten over LinkedIn? Wij bieden trainingen op maat!