In 5 stappen naar het perfecte blog

Iedereen wil natuurlijk perfecte zakelijke blogs schrijven. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd mee te vallen om een goed blog te publiceren. Dan hebben we het nog niet eens over hét perfecte blog. Wanneer is een blog perfect? Hier zijn natuurlijk veel definities aan te geven. Zo kan een blog als perfect worden gezien als deze viral gaat, maar natuurlijk ook als deze zorgt voor veel extra verkopen, voor veel meer naamsbekendheid of een behoorlijke toename van het aantal inschrijvingen op de digitale nieuwsbrief. Het gaat er vooral om wat je wilt bereiken met het blog en op basis daarvan ga je aan de slag.

Zo maak jij het perfecte blog voor jouw doeleinde

Het is belangrijk om een doel te stellen. Wat wil jij bereiken met je blog? Als je het één wilt bereiken en vervolgens het ander bereikt, dan gaat er iets niet goed. Wij geven je graag een handig 5 stappenplan om het perfecte blog voor jouw doeleinde te schrijven, nádat je je doel hebt vastgesteld en een onderwerp hebt bepaald. We geven je dus een kort stappenplan om vervolgens écht inhoud te geven aan je blog.

1. Wat is het probleem en wat is de oplossing?

Begin een blog met het omschrijven van het probleem of het pijnpunt waar je doelgroep tegenaan loopt. Het is belangrijk om eerst dit probleem te beschrijven, zodat je laat zien dat je de doelgroep begrijpt. Vervolgens reik je de oplossing aan. Een goed blog draait vaak om het oplossen van een probleem van je klant. Dus, bepaal het probleem en bied jouw oplossing.

2. Waarom is jouw oplossing geschikt?

Je kunt natuurlijk enkel een oplossing de wereld in slingeren, maar daar raken mensen niet van overtuigd. Het is aan jou om je oplossing te ‘verkopen’. Omschrijf waarom jouw oplossing gezien kan worden als dé oplossing op de markt. Wat maakt jouw oplossing beter dan al die andere oplossingen? Breng het verhaal duidelijk over zonder reclame te maken. Reclame in blogs wordt namelijk niet zo gewaardeerd.

3. Schrijf een pakkende kop

Heb je het blog geschreven op basis van de eerste twee punten? Dan is het tijd voor de volgende stap, namelijk het bedenken van een pakkende kop. Hierbij is het belangrijk dat de kop duidelijk aangeeft wat voor informatie het blog bevat. Je bereikt niets met een spectaculaire kop die niets met de informatie in het blog te maken heeft. Deze techniek, ook wel click bait, wordt niet gewaardeerd. Bedenk dus een pakkende, aandachttrekkende kop die goed omschrijft wat lezers in het blog aantreffen.

4. Zorg voor visuele aandachttrekkers

Het perfecte blog bestaat niet alleen uit tekst, maar laat ook afbeeldingen zien. Besteed voldoende aandacht aan het toevoegen van beeldmateriaal, zoals foto’s, infographics en GIF’s. Vaak zijn het de visuele aspecten die als eerst de aandacht weten te trekken. Vergeet deze dus niet en zorg ervoor dat ze ook echt relevant zijn voor je blog. Maak in geen geval gebruik van beeldmateriaal waar auteursrecht op rust.

5. Vraag om de mening van je doelgroep

De optimale manier om een blog succesvol te maken is door af te sluiten met een vraag. Mensen geven graag hun mening. Wanneer er gereageerd kan worden, bijvoorbeeld via social media, dan zijn mensen ook sneller geneigd om te delen. Zo zorg je voor een makkelijke verspreiding van je blog. Dus, vraag om een mening van je doelgroep en reageer op de reacties die binnenkomen. Vaak kun je veel leren van deze reacties.

Lukt het echt niet om het perfecte blog te schrijven?

Ieder blog is anders. Het is belangrijk om dit goed te onthouden. Een blog dat perfect werkt voor de concurrent hoeft niet te werken voor jou, vooral omdat de doelstellingen vaak anders liggen. Een blog moet vooral ‘eigen’ zijn en de specifieke doelgroep optimaal aanspreken. Lukt het je niet om een goed blog te schrijven? Dan kun je ook blogs laten schrijven door ervaren tekstschrijvers. Hiervoor ben je bij ons natuurlijk ook welkom!