Dé etiquette op social media

Heb jij ooit van de social media etiquette gehoord? Veel mensen staan hier niet zo bij stil. Toch zou dit wel goed zijn. Zeker als bedrijf kun je veel verliezen wanneer je op een verkeerde wijze reageert op een comment van een klant of prospect, bijvoorbeeld. Alles wat je tikt op social media is voor iedereen zichtbaar, nu en later, waardoor het heel belangrijk is om daar voortdurend rekening mee te houden.

Probeer je te houden aan de social media etiquette

Dé etiquette op social media bevat in de basis slechts één regel, namelijk: houd je emoties onder controle, zodat je reageert met je verstand. Een simpele regel, maar vaak lastig om je aan te houden. We krijgen allemaal te maken met de zogenaamde ‘trollen’ op social media. Wij geven je inzicht in nog een aantal belangrijke puntjes binnen de social media etiquette, waarbij we kijken naar enkele grote spelers.

De social media etiquette op Twitter

Twitter is zeker belangrijk voor bedrijven en het is goed om je bewust te zijn van de etiquette op Twitter. Denk altijd na voordat je een tweet het net op stuurt. Twitter heeft de reputatie een nieuwsverhaal om te kunnen vormen tot een verhaal van buiten proporties. Houd hier altijd rekening mee, zeker wanneer je tweet gericht is op de politiek. Plan altijd even een pauze in voordat je aan een discussie begint en denk alle mogelijke scenario’s uit. Is het wel verstandig om de tweet de publiceren?

De LinkedIn etiquette

We weten allemaal dat LinkedIn in de basis een stuk professioneler is dan de andere sociale kanalen. Dit is zeker iets om altijd rekening mee te houden. Wel is het zo dat LinkedIn de laatste jaren soepeler en minder ‘statig’ is geworden, waardoor je zeker wat meer bewegingsruimte hebt. Toch blijft het belangrijk om LinkedIn professioneel te gebruiken, waardoor het ook belangrijk is om ervoor te zorgen dat je er altijd professioneel uitziet op dit kanaal. Zorg bijvoorbeeld voor een zakelijke profielfoto en houd je updates altijd binnen de grenzen.

De etiquette op Facebook

Facebook is misschien wel het meest ‘vrije’ kanaal van de sociale kanalen. Je kunt er een stuk makkelijker vrijuit posten dan op andere sites, maar dat betekent niet dat je zomaar alles kunt posten wat je denkt. Vermijd het delen van onnodige reacties en gemene comments op openbare berichten. Niet alleen al je Facebook-vrienden zullen dit zien, maar ook mensen die er misschien wel aan dachten om klant van jou te worden. Je kunt meer kwijtraken dan je je realiseert door je verkeerd te uiten op Facebook.

Leer omgaan met ‘trollen’

We kennen allemaal wel de ‘trollen’, ofwel de mensen die op social media aanwezig lijken te zijn om anderen te pesten, te treiteren, zwart te maken en uit de tent te lokken. Je kunt je niet houden aan een social media etiquette wanneer je jouw emoties de vrije loop geeft. Besteed tijd aan het leren omgaan met deze ‘trollen’. De sleutel hierin ligt vaak in het handhaven van een consistentie aanpak, waarbij je rekening houdt met de oorzaak van het probleem. Werk altijd aan oplossingen en voorkom negatieve interacties. Onthoud altijd dat je de tijd niet terug kunt draaien en je jouw comments niet makkelijk ongedaan kunt maken.

Volg eens een social media training

Wil jij altijd op een goede, nette en professionele manier omgaan met social media, maar vind je dit lastig? Je bent niet de enige! Een social media training kan helpen en deze verzorgen wij graag voor je. Ontdek de mogelijkheden online of neem eens contact met ons op.