Bestaande klanten binden: 5 tips

Klanten werven is uiteraard belangrijk, maar klanten vasthouden mag ook zeker niet vergeten worden. Het kost meer om ze binnen te halen en het is dan ook zonde van de investering als je ze niet kan behouden.

Klanten behouden

Als je de klant eenmaal binnen hebt, zet je dan goed in om deze ook binnen te houden. Concurrentie ligt altijd op de loer. Met deze 5 tips kun jij je bestaande klanten binden.

1. Gebruik social media

Je klanten worden graag betrokken, bij van alles. Maak gebruik van deze wetenschap door via social media de conversatie aan te gaan. Vraag je klanten naar hun mening, vraag hen eens om tips of geef hen interessante informatie om over na te denken.

2. Stel vragen

Veel bedrijven kiezen ervoor zo af en toe eens een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren, echter, niet al je klanten zitten te wachten op een dergelijk onderzoek. Het levert betere resultaten op als je je klanten persoonlijk vragen stelt. Vraag hen waarom zij juist voor jouw bedrijf gekozen hebben. Voor jou is dit goed om te weten. Je klanten horen zelf ook hardop waarom zij eigenlijk voor jou kiezen, en dat kan ook zeker geen kwaad.

3. Blijf actief en verras

Blijf voortdurend bezig met je klanten. Lange stiltes zijn niet alleen privé ongemakkelijk, maar ook zakelijk. Zorg er daarom voor dat je klanten steeds weer iets van je horen en stuur hen af en toe eens een leuke verrassing. Dit kan natuurlijk ook een interessante actie zijn.

4. Enthousiaste medewerkers

Enthousiasme werkt aanstekelijk. Als jouw medewerkers enthousiast zijn, dan worden je klanten hier ook enthousiast van. Het werkt door, dus besteed aandacht aan de motivatie van je personeel en je klanten zullen zich altijd welkom voelen.

5. Besteed extra aandacht aan Facebook

We hebben social media al benoemd, maar met name Facebook is zeer geschikt om in te zetten voor het behoud van je klanten. Beantwoord alle reacties direct en reageer ook eens met een leuke wedervraag.

Wil jij social media optimaal benutten voor het behoud van je klanten? Volg dan eens één van onze social media trainingen.