Dark Social en de impact op je bedrijf

Dark Social is een term die we steeds vaker voorbij horen komen, maar wat wordt er nu precies mee bedoeld? Wij leggen je graag uit wat dark social precies is en wat het voor jouw bedrijf betekent. Ook geven we je ideeën van experts mee om te bepalen in hoeverre jouw bedrijf ‘profiteert’ van dark social.

Wat is dark social nu eigenlijk?

Dark social wordt al snel als iets negatiefs gezien, vooral omdat het ons een beetje doet denken aan de term ‘dark web’. Gelukkig hebben we het hier over iets anders en is het niets om je direct zorgen over te maken. Dark social beschrijft eigenlijk deelacties die je niet kunt zien en niet kunt meten.

Stel, je ziet een goede advertentie voor een bekende van jou op een website staan. Je kopieert de link naar de betreffende aanbieding en stuurt deze link via een appje aan de bekende. Deze deelactie valt onder dark social. Het bedrijf kan immers niet weten dat jij de link hebt gekopieerd en door hebt gestuurd via een ander medium.

We hebben het eigenlijk gewoon over verwijzingsverkeer

Dark social is eigenlijk gewoon verwijzingsverkeer, maar er is wel iets bijzonder mee. Op de eerste plaats is het verwijzingsverkeer dat niet kan worden gemeten. Daarnaast is het verwijzingsverkeer dan aan het verkeerde kanaal wordt toegesschreven. Hoe komen we dan precies aan de term ‘dark social’?

Deze term werd door Alexis Madrigal bedacht, waarbij aan werd gegeven dat we van alles wat we delen enkel het topje van de ijsberg kunnen zien. Dit zorgt er ook voor dat het voor marketeers onmogelijk is om uit te zoeken wat de verkeersbron is. Links worden vooral gedeeld via WhatsApp en Facebook Messenger.

Hoe kun je dark social meten?

Links die van jouw website worden gehaald en vervolgens worden gedeeld via bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook Messenger leveren jouw bedrijf iets op, maar je kunt het niet meten. De vraag is dan ook hoe je een getal kunt plakken aan iets onmeetbaars. Meerdere experts hebben hier een duidelijke mening over.

Marketingbedrijf RhythmOne geeft aan dat ongeveer 80 procent van de deelacties ‘donker’ is. Het aantal deelacties dat je kunt meten zou dus ongeveer 20 procent moeten zijn. Na groot onderzoek blijkt het percentage aan dark social voor dit bedrijf zelf 84 procent te zijn, wat aangeeft dat de schatting helemaal niet verkeerd is.

Resultaten van andere bedrijven

The Atlantic voerde ook een uitgebreid onderzoek uit en met de gegevens die zij uiteindelijk in handen konden krijgen kon worden vastgesteld dat ongeveer de helft van hun deelacties ‘donker’ was. Dat is weer een totaal andere verhouding, maar hier mag bij worden gezegd dat het onderzoek al in 2012 plaatsvond, toen dark social nog niet zo sterk aan de orde was als vandaag de dag. Ook Talkwalker probeerde te achterhalen hoeveel procent deelacties afkomstig waren van dark social. Dit bedrijf kwam uit op 21 procent. Duidelijk is dat dark social voor ieder bedrijf anders is.

Blijf zo veel mogelijk meten

Meten is weten. Het klinkt heel cliché, maar het is absoluut waar wanneer het gaat om deelacties. Het aantal deelacties meet gedeeltelijk het succes, waardoor je er veel van kunt leren. Blijf daarom altijd meten om zo veel mogelijk zekerheden te hebben om je aan vast te houden. Scoor jij nog onvoldoende als het gaat om deelacties en wil je meer succes hebben op social media? Schrijf je dan in voor één van onze social media trainingen.