Gebruik van emoticons in marketingcommunicatie

Het gebruik van emoticons is bij veel mensen helemaal ingeburgerd in de privé communicatie. Dit heeft ook gevolgen voor de zakelijke communicatie, want ook hier zien wij de emoticons steeds vaker terug. Vaak alleen als communicatiemiddel, maar in sommige gevallen draait een gehele campagne om emoticons. Ze worden gebruikt om een boodschap extra kracht bij te zetten of interactie uit te lokken. In dit blog bespreken we een aantal marketingcampagnes waar op een creatieve manier gebruikgemaakt is van emoticons.

1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek ?

De marketingafdeling van Alpro heeft op creatieve wijze marktonderzoek gedaan op Facebook. Aan haar volgers werd gevraagd: welke Amandeldrink is jouw favoriet? De vraag kon beantwoord worden met een emoji, welke is geïntegreerd in de like-button van Facebook. Op deze manier kwam Alpro er achter dat de Alpro Amandeldrink Original het meest populair is. Creatief én effectief deze vorm van marktonderzoek, want op deze manier kom je er achter wat je (potentiële) klanten vinden en willen. Bovendien zorgde het bericht voor veel interactie en bereik.

2. Bij Domino’s bestel je een pizza door een ? te tweeten

Ook pizzaketen Domino’s speelt handig in op het gebruik van emoticons. Een pizza bestellen was al erg gemakkelijk, maar Domino’s gaat nog een stapje verder. Je kunt met je Twitter account een bestelling plaatsen door een ? emoticon naar Domino’s te versturen. Echter wel onder de voorwaarden dat je je betaalgegevens en persoonsgegevens aan je Twitter account hebt gekoppeld. De functie is nog niet uitgerold in Nederland, maar dat zal niet lang duren..

3. Durex maakt zich hard voor een condoom emoji ?? ??

Condoomfabrikant heeft zich in 2015 hard gemaakt voor een condoom emoji. De fabrikant heeft wereldwijd #CondomEmoji campagne gevoerd voor de invoering van officiële veilig vrijen emoji’s. Mensen communiceren steeds meer via emoji’s. Ook bij gesprekken over seks spelen de plaatjes een grote rol. Jammer genoeg heeft de campagne nog niet geleid tot de gewenste condoom emoji. Wel heeft de campagne miljoenen mensen bereikt.

4. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist ?

Good Times at McDonald’s zo luidt de emoticons campagne die uit maar liefst vijf verschillende versies bestaat. Alle vijf weerspiegelen ze voor iedereen herkenbare situaties waarnaar je wel een hamburger of extra zout patatje (met grote frietsaus) kunt gebruiken. Van ellenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door ellenlange wegwerkzaamheden. We’re lovin it! De campagne bedoelen we dan natuurlijk! ?

5. WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren ?

Enkele jaren geleden lanceerde het WWF een op emoticons gebaseerde fondsenwervingscampagne. Er kon een bijdrage geleverd worden om 17 bedreigde diersoorten en hun leefgebieden te beschermen. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een emoticon. Door met een emoticon te reageren, zoals een panda ? of een tijger ?, kon je een specifiek diersoort steunen. De donatiekosten bedroegen slechts €0.10 per keer.

 6. Ditzo introduceert haar WhatsApp-dienst met behulp van emoticons ?

WhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel, al dan niet vergezeld van een emoticon, een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet op als je belt naar verzekeringsmaatschappij. Uren in de wacht en ellenlange kiesmenu’s later krijg je eindelijk een medewerker aan de lijn. Ditzo speelde handig op die ergernis in en opende een WhatsApp lijn. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoticons en deze speelt dan ook de hoofdrol in hun campagne om hun nieuwe dienst: “niet in de wacht, maar een WhatsApp”, op de kaart te zetten.

7. IKEA lanceert haar eigen emoticons pakket

Tot slot IKEA. IKEA gaat nog een stapje verder en heeft haar eigen emoticons pakket geïntroduceerd. Het bedrijf beweert dat mannen en vrouwen ? beter met elkaar zouden kunnen opschieten als ze meer emoji’s gebruiken in hun communicatie. Het was voor IKEA een reden om een eigen emoticons pakket te ontwikkelen. De emoticons zijn op steeds meer plekken binnen het bedrijf zichtbaar. Niet alleen worden de emoticons gebruikt in de applicatie om productgroepen te categoriseren, ook in de online communicatie zijn er steeds meer op emoticons gebaseerde uitingen zichtbaar. Het is wachten op het moment dat emoticons ook zichtbaar zijn in de winkels..

Versterk je boodschap met emoticons

Speelt jouw merk al met de gedachte om emoji’s te gaan gebruiken in de communicatie? JM Promotions is een van de grootste internet-leverancier van bedrukte promotionele producten en weet er alles vanaf. Dus ga gerust een keer bij hem langs voor een ☕ om hier verder over te filosoferen.