Dáárom moet je aandacht besteden aan je mailings!

Mailings.. zijn die nog wel van nu? Zeker wel, maar we besteden er wel op een andere manier aandacht aan dan voorheen. Zo zorgen steeds meer bedrijven voor personalisatie in hun mailings. Dat is goed, want hoe persoonlijker een mail is, hoe beter je de ontvanger aanspreekt. Dit betekent wel dat je goed onderzoek moet doen naar je doelgroep en, in het bijzonder, aan iedere specifieke ontvanger. Zo voorkom je dat jouw mail heel verkeerd overkomt bij de ontvanger, alleen omdat de inhoud totaal niet passend is.

Voorkom deze fouten in je mailings

In de praktijk gaat het nog vaak mis. In bepaalde gevallen gaat het mis, omdat de mailings gewoon nét niet lekker ingepland zijn, in andere situaties is het vooral het personaliseren dat niet goed uitpakt. Wij hebben een aantal veel voorkomende fouten voor je opgesomd, zodat jij ze kunt voorkomen.

1. Een mail veel te snel versturen

Steeds meer bedrijven sturen mailings als opvolging van een bestelling. Een klant bestelt een bepaald product en na verloop van tijd ontvangt de klant een mail met de vraag of het alweer tijd is om het product opnieuw te bestellen. Dit gaat nog wel eens mis in de praktijk, vooral omdat de mailings te snel verstuurd worden. Zelfs Bol.com heeft hier een handje van. Zo ontving een klant een mail met de vraag of het alweer tijd was om de voorraad kattenbrokken aan te vullen. De klant had 2 weken daarvoor 24 kilo (!) kattenbrokken besteld. Dat gaat natuurlijk niet op in 2 weken tijd! Tegen de tijd dat het wel op is, is de klant de mailing alweer vergeten.

2. Een mail juist veel te laat sturen

Het moment waarop een mail wordt aangeboden is heel belangrijk, als is dit in bepaalde situaties natuurlijk veel belangrijker dan in andere gevallen. Je kan de plank volledig misslaan wanneer je een mail veel te laat verstuurt. Zo kwam er een cliënt met een ernstig zieke hond bij een dierenartsenpraktijk in Hillegom. De hond kon niet meer behandeld worden en mocht thuis wachten op het moment van overlijden. Ruim 3,5 maand later ontving de cliënt een mail met de vraag of de behandeling in de praktijk geslaagd was. De hond was 3 maanden daarvoor al overleden. Dit is pijnlijk voor de cliënt en niet wenselijk.

3. Een mail sturen zonder doelgroeponderzoek

Het is heel belangrijk om je doelgroep goed te onderzoeken en ook precies te weten aan wie je wel iets stuurt en aan wie niet. Sommige mailings kunnen ronduit pijnlijk en kwetsend zijn, terwijl je dit natuurlijk helemaal niet zo bedoeld hebt. Je kunt ook niet overal bij stilstaan, al is het soms wel nodig. Zo was er een webwinkel met een zeer groot assortiment lifestyle producten voor mens en dier. Er werd verwacht dat tijdens de coronacrisis meer zwangerschappen zouden ontstaan, dus de webwinkel vond het een grappig idee om vrouwelijke klanten te vragen: ‘Ben jij al zwanger?’ Deze mailing werd ook verstuurd aan jonge vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen. Uiterst pijnlijk…

4. Een mail sturen zonder de blanco’s in te vullen

Beste [klant van bedrijf]. Ja, dat dus! Je doet een poging om te personaliseren, maar vergeet de blanco’s in te vullen. Missie gefaald! Het wordt gewaardeerd als je aandacht besteed aan personalisatie, maar wanneer je mailings verstuurd waarin meerdere blanco’s staan, dan kun je de extra aandacht wel op je buik schrijven.

5. Een mail sturen met de verkeerde aanhef

De vrouwelijke klant ontvangt een mail met ‘Geachte heer’ en de mannelijke klant krijgt een mailtje die start met ‘Beste mevrouw’. Het kan nog erger… De voornaam wordt wel gebruikt, maar gelinkt aan de duidelijk verkeerde aanhef. ‘Beste Mevrouw Piet Janssen’. Het gebeurt! Hier maak je over het algemeen echt geen indruk mee. Wil je personaliseren? Zorg er dan voor dat je eerst goed onderzoek hebt gedaan, zodat je dit soort fouten kunt voorkomen.

Let hier ook op als het om social media gaat

Als het gaat om klantcontact via social media is het ook belangrijk om de aandacht er goed bij te houden. Profielnamen zijn niet altijd gelijk aan de echte namen. Stuurt een klant je een bericht via social media? Kijk dan naar de naam waarmee iemand het bericht ondertekent en gebruik deze naam in je antwoord. Gebruik niet de naam die je op het profiel ziet staan! Meer social media tips nodig? Je bent bij ons altijd welkom voor een leuke social media training!