Zo creëer je een onmiddellijke connectie met je klanten

Om het succes van je onderneming te garanderen, is het zeer belangrijk een onmiddellijke connectie met je klanten of cliënten te creëren. Klanten zullen besluiten je producten niet te kopen of geen gebruik te maken van je diensten als zij zich niet op een of andere manier verbonden voelen met jouw bedrijf. Klanten gedragen zich net zo.

Als je langdurige relaties wenst aan te gaan, moet je hen het gevoel geven dat er een band bestaat tussen hen en je bedrijf en hoe sneller je deze connectie tot stand kunt brengen, hoe beter. Hierbij enkele tips om een onmiddellijke connectie te maken.

Grijp hun aandacht

Eerste indrukken zijn uitermate belangrijk. Deze komen vanuit verschillende bronnen. De eerste indruk die jouw bedrijf maakt, kan een medewerker zijn die een klant bezoekt, of kan uitgaan van je advertentiestrategie; een poster, banner, brochure of flyer. Deze advertentiemethoden zullen je (toekomstige) klanten visueel stimuleren en hen warm maken voor je onderneming. Met moderne druktechnieken zoals flyer printing bij Drukzo, kan je je merk voorstellen aan een wijder publiek, wat het eens zo belangrijk maakt dat je drukwerk en bijkomende advertentievormen visueel aantrekkelijk zijn.

Mensen zijn visueel georiënteerde wezens. Daarom voelen we ons bijvoorbeeld aangetrokken tot de rood-witte “SALE” borden in supermarkten. Denk dus na over visuele aspecten die de aandacht van je klanten zullen trekken en probeer deze in je eigen promotiemateriaal te verwerken.

Oplossingen verkopen

Het belangrijkste doel van alle bedrijven is het verkopen van oplossingen. Het is daarom essentieel dat je jezelf op deze manier profileert naar je klanten toe. Klanten zijn niet op zoek naar functies, maar naar oplossingen voor hun problemen. Het is essentieel je bedrijf te beschrijven in termen van voordelen, in plaats van eigenschappen. Daarom is het belangrijk mensen te laten zien dat je niet probeert hen dingen te verkopen die ze niet nodig hebben, maar hen probeert te helpen hun probleem op te lossen met je aanbod.

Luister naar je klanten

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar je klanten zullen het waarderen wanneer je de tijd neemt om te luisteren naar hun vragen, bedenkingen en problemen. Geef hun een stem, laat hun weten dat je geïnteresseerd bent in wat zij te zeggen hebben, en wat meer is; dat je hun probleem zult oplossen. Toon je klanten altijd respect en bevestig dat hun meningen en gedachten altijd serieus genomen worden. Op die manier onderscheid je je meteen van de concurrentie op een positieve manier.

Social media inzetten

Een van de snelste manieren om een instant connectie te maken met je klanten, is via social media. Websites zoals Instagram, Twitter en Facebook zijn uitstekende marketingplatformen en geven je de mogelijkheid je klanten eenvoudig te bereiken en met hen in dialoog te gaan, altijd en overal. Zorg ervoor dat je regelmatige updates plant en alle klantenvragen efficiënt behandelt. Elke interactie heeft niet alleen een effect op de klant waarmee je in gesprek gaat, ook andere bezoekers van je social media worden beïnvloed door de manier waarop je deze open dialoog aangaat. Ook zij zullen zich meer verbonden voelen met je merk als je dit op een positieve manier benadert.

Straal zelfvertrouwen uit

Als je zelf geen vertrouwen hebt in je zaak, hoe kan je klant dat dan wel hebben? Mensen merken nervositeit, onzekerheid en angstigheid meteen op, en de kans is groot dat dit hun interesse in je bedrijf zal doen afzwakken. Het maandelijkse vakmagazine Entrepeneur stelt voor dat je “jezelf voor succes opmaakt”. Dit betekent eenvoudig gezegd dat je je goed dient te kleden, een zelfverzekerde houding moet aannemen, en dat je door je voorkomen en communicatie met potentiële klanten en cliënten je vertrouwen in de zaak kunt overbrengen.