Connecten tijdens corona: tips van Instagram

De coronacrisis grijpt hard om zich heen. Waar het een tijdje goed is gegaan zien we dat we weer terugvallen en zowel particulieren als ondernemers merken hier de gevolgen van. Veel ondernemers staan op het randje van de afgrond en weten eigenlijk niet goed meer hoe zij deze coronacrisis moeten overleven. In 2021 wordt een verhoging van het faillissementspercentage verwacht van maar liefst 34 procent! Dat betekent dat het tijd is om actie te ondernemen. Instagram wil ondernemers hierbij helpen.

Instagram deelt tips voor ondernemers tijdens Covid-19

Instagram ziet de verschuivingen ook plaatsvinden op het platform. Het is duidelijk dat bedrijven sterk worstelen op dit moment. Wereldwijd worden er lockdowns ingesteld en steeds meer ondernemers moeten de deuren sluiten. Tijd om vooral online actief te worden en daar zo veel mogelijk voordeel uit te halen. Het kan zomaar de sleutel tot succes zijn! Instagram gelooft in de kracht van het platform en heeft daarom een aantal belangrijke tips gedeeld, speciaal voor ondernemers die worstelen in deze coronatijd. Wij delen deze Instagram tips natuurlijk met jou!

1. Maak het supporten van je merk makkelijk

De eerste tip van Instagram is om manieren te promoten waarop mensen je bedrijf kunnen steunen. Gebruik bijvoorbeeld Instagrams nieuwe stickers en cadeaukaarten in je Stories. Sla deze Verhalen vervolgens op als hoogtepunten om hun bereik en respons te maximaliseren.

2. Combineer informatie met positieve verhalen

Instagram geeft aan dat informeren en opvrolijken het best werken. Ondernemers maken hier dus in het beste geval een combinatie tussen. Zorg ervoor dat je mensen informeert, maar doe dit vooral op een vrolijke en positieve toon. Mensen hebben behoefte aan positieve berichten. Instagram adviseert merken ook om tools zoals de ‘Stay Home’-sticker te gebruiken om belangrijke gezondheidsboodschappen te versterken.

3. Deel jouw ‘corona-verhaal’

Instagram zegt dat merken moeten kijken om achter de schermen inzichten te delen over wat er echt gebeurt in hun bedrijf als gevolg van COVID-19. Laat zien hoe jouw bedrijf belangrijke problemen wil aanpakken en hoe jouw bedrijf zich inzet om leveranciers en gemeenschappen te helpen.

4. Start een gesprek

Instagram geeft aan dat het goed is om als merk de vraagsticker te gebruiken om met klanten in contact te komen en te vragen hoe ze zich voelen. Emoties spelen een belangrijke rol in deze tijd en daar mag zeker aandacht voor zijn. Instagram raadt ook aan om tools zoals de Countdown-sticker te gebruiken om betrokkenheid bij digitale evenementen te vergroten.

5. Maak gebruik van Q&A

Instagram stelt merken voor om Stories in te zetten voor het organiseren van Q&A sessies, gericht om corona. Veel mensen hebben moeite met het bijhouden van alle veranderingen door de pandemie en weten eigenlijk niet goed hoe zij ermee om moeten gaan. Willen zij een kapperszaak bezoeken? Dan zijn zij vaak niet goed op de hoogte van wat zij wel en niet moeten en mogen doen in de kapperszaak. Kappers kunnen een sterke Q&A maken waarin dergelijke vragen duidelijk worden beantwoord. Dit is uiteraard slechts een voorbeeld.

Aan de slag met Instagram Stories

De pandemie heeft gezorgd voor een boost van Instagram Stories. De Verhalen waren al populair, maar we zien het aantal sterk toenemen nu steeds meer bedrijven het vooral van de online activiteiten moeten hebben. Het is dan ook zeker hét moment om aan de slag te gaan met Instagram Stories. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag! Volg bijvoorbeeld eens een Instagram training bij ons!