Branding: praktische checklist voor startups

Branding heeft de volle aandacht nodig wanneer je als bedrijf nog helemaal aan het begin van haar carrière staat. Het eerste wat je je moet realiseren, is dat het niet allemaal binnen een dag opgebouwd is. Neem goed de tijd om branding op de juiste en meest effectieve wijze aan te pakken, maar gun jezelf ook de tijd om resultaten te gaan zien. In het begin is het vooral heel veel tijd investeren en er relatief weinig ervoor terug zien. Dat is normaal, maar het kan je wel ontmoedigen. Voorkom dit door de juiste mindset te houden en een sterk basisplan te volgen.

Gebruik dit basisplan voor jouw branding

Begin nooit zonder plan, want juist met een sterk plan weet je precies wat je moet doen om succes te hebben met je branding strategie. In deze blog delen wij een handig basisplan om jouw branding tot een succes te maken.

1. Maak je merk visie duidelijk

De eerste stap is het volledig helder maken van je merk visie voor jezelf. Omschrijf jouw authentieke merk visie en zorg ervoor dat het gedetailleerd is. Welke factoren behoren wel tot jouw merk visie en welke niet? Bedenk je ook dat je visie gekoppeld is aan een imago dat je neer wilt zetten. Het is belangrijk om te weten wat jouw merk visie is, zodat je dat kunt inzetten naar jouw doelgroep.

2. Omschrijf je ideale klant

Als je weet welke merk visie je uit wilt dragen, dan is het belangrijk om vast te stellen aan wie je dit wilt doen. Creëer een buyer persona, dus een profiel van jouw ideale klant. Aan wie wil jij gaan verkopen? Probeer ook hierin zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Beperk het niet tot een geslacht en een leeftijd, maar kijk verder. Is iemands baan bijvoorbeeld belangrijk, iemands hobby of iemands interessevlak? Maak een gedetailleerde omschrijving van jouw ideale klant.

3. Een passend logo laten maken

Het is tijd om met een grafische designer aan tafel te gaan zitten voor het ontwerp van een logo dat bij jouw merk visie past. Natuurlijk kan het ook zijn dat je deze taak zelf op je kunt nemen. Toch, voor de meesten zal gelden dat hier een grafische designer voor nodig is. In alle gevallen geldt dat er een logo wordt ontworpen dat past bij je bedrijf én bij je merk visie. Het kan in bepaalde gevallen handig zijn om twee of drie logo’s te laten ontwerpen en deze voor te leggen bij een betrouwbaar publiek dat bekend is met jouw merk. Dit maakt de keuze makkelijker.

4. Lettertype en kleurenpalet bepalen

Branding draait vooral om visuele kracht. Het is belangrijk om een consistente stijl te laten zien, zodat er een vorm van herkenning kan ontstaan. Zonder huisstijl is branding niet effectief. Ga dus eens zitten puzzelen met lettertypen en kleurenpaletten om te bepalen wat nu echt goed past bij jouw merk visie. Als je het eenmaal gevonden hebt, houdt dit dan aan voor al je branding activiteiten om herkenbaarheid op te bouwen.

5. Ontwikkel een website

Het is tijd om je website te gaan maken, of te laten maken, in de stijl en sfeer die je in voorgaande stappen hebt vastgelegd. De website straalt jouw merk visie uit en voor de herkenbaarheid moet deze de huisstijl ademen die je gekozen hebt. Gebruik dus het gekozen lettertype en kleurenpalet. Uiteraard laat je ook je nieuwe logo duidelijk naar voren komen. Het is goed om alles echt één geheel te laten vormen, dus voer de stijl zo veel mogelijk door op elke webpagina. Vergeet niet om ook een duidelijke contactpagina te maken en creëer een berichtenpagina voor zakelijke blogs, zodat je goed kunt focussen op SEO.

6. Het ontwikkelen van je social media stijl

Aansluitend, en als laatste stap, ga je je social media stijl maken. Hier gebruik je ook je logo en de huisstijl die je op je website hebt toegepast. Zo komt alles in dezelfde stijl te staan en is je branding het meest effectief. Uiteraard is het belangrijk om jezelf op social media te presenteren vanuit een vaste houding en door de inzet van een vaste communicatiestijl. Deze bepaal je op basis van de eerder gemaakte buyer persona. Is je website eenmaal actief en ga je zakelijk bloggen? Vergeet dan niet om je zakelijke blogs ook te delen op social media!

Starten met zakelijk bloggen voor branding

SEO is ook een belangrijk onderdeel van succesvolle branding. Op je website kun je heel gemakkelijk optimale aandacht aan SEO besteden door zakelijke blogs te publiceren. Voor extra promotie kun je deze blogs ook nog delen op social media! Wil jij zakelijk bloggen, maar weet je niet goed hoe? Je kunt je zakelijke blogs uitbesteden aan ons. Wij schrijven ze graag voor je!