Zakelijk Instagram: daarom doe jij er je voordeel mee!

Zakelijk Instagram, is dat nu wel echt iets voor jouw bedrijf? Moet je meegaan in deze hype? Kun je wel grappige en mooie foto’s delen? Tijdens onze Instagram trainingen horen we veel van dit soort redenen om het NIET te gaan gebruiken.

Er liggen echter een hoop zakelijke kansen voor bedrijven op Instagram. Het kost alleen iets meer tijd en geld als je geen hip fitness merk bent. Ook voor B2B bedrijven zijn er zeker kansen op succes! In dit blog wat inzichten die je kunnen helpen.

Instagram is meer dan alleen privé foto’s

Instagram werd voorheen vooral gezien als het sociale kanaal waarop mensen privé fotomateriaal met elkaar delen. Leuk voor vrienden onder elkaar, maar niet voor bedrijven. Tijden veranderen. Instagram is van Facebook en we weten allemaal dat Facebook ook steeds meer opties voor bedrijven biedt. Instagram blijft hier zeker niet bij achter.

Bedrijven die inzetten op Instagram kunnen er veel voordeel uit halen. Wij laten je graag kennismaken met een aantal interessante Instagram statistieken.

Populair voor merkcontact

Instagram blijkt dé keuze van consumenten om contact te zoeken met merken. Maar liefst 68 procent van alle Instagram gebruikers geeft aan regelmatig contact te hebben met merken via het sociale kanaal. Dit is een vrij hoog percentage vergeleken met de meeste andere sociale sites.

Veel meer betrokkenheid dan via Facebook

Als bedrijf wil je vooral ook de betrokkenheid vergroten. Dit is niet eenvoudig door het steeds strenger wordende algoritme. Het is belangrijk om op de juiste wijze te werk te gaan, zodat je werkt aan vertrouwen en geloofwaardigheid. Instagram is ideaal om je betrokkenheid te vergroten. Instagram heeft een hogere betrokkenheid per volger dan Facebook.

Bedrijven worden actief gevolgd

Social media hebben ervoor gezorgd dat consumenten hun favoriete merk nog sterker kunnen volgen. Steeds meer mensen willen overal als eerst bij zijn als het gaat om hun favoriete merk. Dit is zeker ook terug te zien in de manier waarop mensen volgen op Instagram. Precies de helft van alle Instagram gebruikers volgt minimaal één bedrijf / merk.

Een merk beter leren kennen

Instagram is ideaal voor bedrijven om dichterbij de doelgroep te staan. Een foto zegt meer dan duizend woorden. Een beetje dat idee. Door middel van fotomateriaal kunnen volgers heel dichtbij komen en dat wordt gewaardeerd. Maar liefst 60 procent van de Instagram gebruikers zegt dat ze op het platform iets leren over een product of dienst. Zij vinden het prettig om hun favoriete merk beter te leren kennen via fotomateriaal.

Veel actie na inspiratie op Instagram

Zeker op Facebook zien we de laatste tijd heel veel gesponsorde berichten. Deze worden getoond als het bericht relevant lijkt te zijn. Helaas vallen de acties wat tegen op Facebook. Dit is niet het geval op Instagram. Precies 75 procent van de Instagram gebruikers onderneemt actie nadat ze zijn geïnspireerd door een bericht. Zij bezoeken een website, zoeken verder naar het bedrijf, gaan shoppen of delen het met een bekende.

Ga ook aan de slag met Instagram

Instagram wordt eigenlijk steeds interessanter voor bedrijven. Hier kun je op een heel andere manier verbinding leggen met je volgers (klanten) dan bijvoorbeeld via Facebook. Ze zijn dan wel van dezelfde eigenaar, maar het blijven toch wel twee krachten op zich. Ben jij nog niet actief op Instagram met je bedrijf? Dan is nu hét moment om te starten. Wij helpen je graag verder. Volg eens een Instagram training bij ons!