Geotaggen op social media: hoe en waarom?

We zien steeds meer merken aan de slag gaan met geotaggen op social media. Zeker voor lokale merken is dit dé manier om het juiste publiek te bereiken. Wat dit betreft is het goed te vergelijken met lokale SEO. Zowel lokale SEO als geotaggen wordt door lokale merken ingezet om meer organisch verkeer naar de website te verkrijgen. Veel merken gebruiken locatie gebaseerde targeting om mensen te bereiken en aan te trekken vanaf een specifieke geografische locatie.

Hoe werkt geotaggen precies?

Een veel gebruikte manier waarop merken een lokaal publiek trekken is door hun posts en verhalen te geotaggen. Waarom? Vooral omdat het een super eenvoudige manier is om lokaal publiek te bereiken en dat is precies wat deze merken nodig hebben. Geotaggen werkt heel makkelijk. Je voegt een locatie toe aan je social media inhoud en deze trekt vervolgens automatisch lokaal publiek aan. Sociale platforms, zoals Instagram, bieden de mogelijkheid om te zoeken naar berichten van plaatsen in de buurt of specifieke locaties. Als je locaties aan jouw inhoud toevoegt, dan worden deze weergegeven in deze zoekresultaten. Hierdoor kunnen locals jouw posts en inhoud gemakkelijk terugvinden.

Waarom is geotaggen een goede optie?

Geo-targeting werkt vooral goed voor gepromote berichten of tweets. Je hebt de mogelijkheid om de juiste doelgroepen te targeten. Je kunt op Facebook bijvoorbeeld locaties selecteren die je wilt targeten, waarna Facebook je posts toont aan gebruikers die zich op die locaties bevinden. Bij Instagram heb je onder elke post die je plaatst de mogelijkheid om een locatie te selecteren. De actie die hierop volgt van Instagram is vergelijkbaar met dit van Facebook. Het kost je slechts een enkele handeling extra en het levert je veel extra aandacht van mensen in de juiste omgeving op. Deze verhouding maakt geotaggen zo succesvol. Merken kunnen ook geografische targeting gebruiken om meer mensen hun lokale conferenties en merkevenementen te laten bijwonen of ze kunnen locatiefilters gebruiken in hun advertenties op social media om alleen te adverteren voor een relevant, lokaal publiek.

Geotagging is zeker aan te raden voor lokale merken

Als lokaal merk is het vaak lastiger om grote indruk te maken op de markt. Je weet precies waar jouw doelgroep zich bevindt, maar je weet niet goed hoe je hen kunt bereiken. Je bereikt hen door aan de slag te gaan met locatie gebaseerde targeting op social media. Lokale merken brengen niet alleen hun posts lokaal onder de aandacht, maar zorgen op deze manier ook gemakkelijk voor een sterkere naams- en merkbekendheid in de eigen regio.

Slim aan de slag met geotagging op social media

Geotagging levert zeker voordelen op en alleen dat is al reden genoeg om ermee aan de slag te gaan. Wel is het zo dat het altijd belangrijk is om goed te weten wat je doet. Alleen dan haal je er écht uit wat erin zit voor jouw merk. Wil jij effectief aan de slag met social media, voor lokale impact of voor een veel breder effect? Wij helpen je natuurlijk graag. Volg eens een social media training bij ons of neem contact op voor meer informatie.